Niko više neće maline i kupine zbog cene, u jogurt mešaju egzotično voće: Šta će biti s našim proizvođačima?
Grupacija proizvođača svežeg i zamrznutog voća i povrća Privredne komore Srbije (PKS) upozorila je da je izvoz zamrznute maline zbog efekata kovida i ukrajinske krize značajno opao u poslednje dve godine, pa je tako u januaru ove godine izvezeno 5.570 tona, što je manje za oko 30 odsto u odnosu na januar 2021. godine, kada je izvezeno 7.930 tona, prenosi PKS.
Dodaje se da poređenja izvoza tokom prva dva meseca 2020, 2021. i 2022. godine svedoče o nastavku trenda smanjenja izvezenih količina maline.
"Tokom prva dva meseca 2020. izvezeno je 19.700 tona zamrznute maline, u istom periodu 2021. za tri hiljade tona manje, a ove godine u istom periodu izvezeno je svega 11.180 tona", precizira se u saopštenju.
Navodi se kako proizvođači smatraju da su post kovid kriza, rat u Ukrajini, značajno povećanje troškova života i energetska kriza, kod potrošača probudili strah od nestašica osnovnih životnih namirnica, što je dovelo do velikih poremećaja na tržištu Evropske unije.
"Sve to odrazilo se i na plasman zamrznutog voća iz Srbije na tržište EU i ostatka sveta. Dodatni uzrok je i što se taj proizvod ne može smatrati osnovnom životnom namirnicom. Tako je i izvoz u Nemačku, najveće tržište za srpsku malinu, u januaru 2022. prepolovljen u odnosu na januar 2021. godine", saopštava PKS.
Ocenjuje se kako inostrani kupci, maloprodajni lanci i industrijski kupci u razloge pada izvoza navode i promene u ponašanju kupaca, jer potrošači zbog visoke cene zamrznute maline i kupine, kupuju jeftinije proizvode poput mikseva ili zamrznutog egzotičnog voća, usmereni su na nabavku osnovnih životnih namirnica, poput ulja, brašna i šećera, zatim se opredeljuju za jeftinije voće zbog straha i neizvesnosti koje donosi ekonomska kriza.
"Sa druge strane, industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cene i zamenjuju ih jeftinijim voćem. Istraživanja pokazuju da je u velikoj većini maloprodajnih lanaca zapadne Evrope zabeležen pad prodaje zamrznutog voća, između 10 i 30 odsto", navodi se u saopštenju.
PKS prenosi da je nedavno istraživanje kompanije Nilsen IQ pokazalo da je prodaja zamrznutog voća u Velikoj Britaniji pala za 11 procenata u odnosu na prošlu godinu, s tim da je najveći pad zabeležen kod jagodičastog voća a najmanji kod egzotičnog.
"Uzrokom se smatra povećanje cena pomenutih proizvoda. Zamrznuta jagoda, čija je berba počela u nekim zemljama EU, poput Grčke i Španije je solidnog roda, sa cenama sličnim prošlogodišnjim. Predviđanja su da će manja prodaja svežeg voća u istočnoj Evropi u daljem toku berbe dovesti do blagog pada cena zamrznute jagode", ocenjuje se u istraživanju Nilsena, prenosi PKS.
"I pored rata u Ukrajini, izveštaji iz ove zemlje govore da je obrađeno oko 10 odsto više voćnjaka u odnosu na prošlu godinu i da se očekuje solidna berba. Poljski voćari, takođe, najavljuju rekordnu berbu jagodičastog voća i već sklapaju predugovore po znatno nižim cenama od prošlogodišnjih", navodi PKS.
Video: Kako i zašto se orezuju maline i kupine?
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Zora
Visoka im cena, jel? Bićemo mi željni našeg voća. Guraju papju, banane u jogurte.Nemoramo ni piti taj vični jogurt. Cenim naše proizvod jače, leb je to od 9 kora. Kad pojedeš našu malinu, njoj duša mirise, sva čula se probude.
Podelite komentar
Nina
Mogu dizati cenu koliko hoce a ko ce da kupi?
Podelite komentar
Sibin
Nek je bace seljaci kad im je sve malp, uvek se oni zale, to im je u krvi!!!!!!!
Podelite komentar