Studije pokazuju: Što je metro bliži, to je stan vredniji

A. V.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Relevantna međunarodna istraživanja o uticaju metroa na tržište nekretnina pokazuju da blizina podzemne železnice može povećati vrednost stana i do 11 odsto. Vrednost nekretnina proporcionalna je dostupnosti i funkcionalnosti određene lokacije

Foto: Promo/ BW

Višedecenijski beogradski san o metrou u dogledno vreme postaće realnost. Prve dve linije buduće podzemne železnice ukrštaće se u zaleđu Savskog trga, nadomak budućeg Istorijskog muzeja Srbije i najmodernijeg obrazovnog kampusa, gde će biti prva metro stanica, dok će se druga nalaziti kod multifunkcionalnog kreativnog centra Ložionica. Stanarima Beograda na vodi će tako biti blizu ne samo obala Save i brojni drugi sadržaji u neposrednoj okolini, već će im svi ostali delovi Beograda biti udaljeni na samo petnaestak minuta vožnje.

Foto: Promo/ Edvard Nalbantjan

Za stanovnike gradova pristupačnost i povezanost postaju važnije nego ikada. Iskustva pokazuju da potencijalni kupci stanova radije biraju nekretnine u blizini metro linija i spremni su da zbog toga izdvoje veća sredstva od planiranih. Blizina metro stanica često se smatra jednim od glavnih faktora koji utiču na vrednost gradskog zemljišta i cene stanova, pa se može očekivati i porast vrednosti nekretnina duž trase podzemne železnice. O tome da će metro takođe umnogome olakšati svakodnevni život građana i posetilaca srpske prestonice izlišno je pričati.

Primera radi, izgradnja metroa u Santjagu, glavnom gradu Čilea, i te kako je doprinela promenama na tržištu nekretnina. Kada je ovaj grad dobio novu metro liniju 2005. godine, primećen je značajan porast vrednosti stanova, i to od 4,1 do 7,9 odsto nakon što su započeti radovi, odnosno od 3,9 do 5,4 odsto posle objavljivanja tačnih lokacija stanica.

STANOVI S POGLEDOM NA REKU, BAZEN, SPA I TERETANA U ZGRADI. SAZNAJTE VIŠE

Kao jedan od svetlih primera nastavka urbanizacije je i Hangdžou u Kini, grad koji je doživeo procvat zahvaljujući izgradnji metroa, i u kojem je takođe primećen porast vrednosti nepokretnosti nakon što je metro pušten u rad. U Šangaju je pak nova linija metroa doprinela ne samo značajnoj uštedi vremena prilikom putovanja, već je i uticala na porast cena nekretnina od 3,75 odsto.

Istraživanje Univerziteta Sannio u Beneventu kod Napulja pokazalo je na primeru izgradnje napuljskog metroa da blizina stanice i pojačana prometnost određene linije metroa naročito utiču na porast vrednosti stanova. To istraživanje je pokazalo da su uticaji sistema metroa u Napulju na vrednosti nekretnina značajni, te da su uz odgovarajuće eksterne dobiti procenjene na oko 7,2 milijarde evra ili oko 8,5 odsto ukupne vrednosti imovine nekretnina. Zanimljiv primer je i Helsinki, gde je u krugu od 800 metara od novih stanica zabeležen rast cena nepokretnosti od četiri odsto, i to pet godina pre puštanja u promet jedne linije metroa.

Foto: Promo/ Edvard Nalbantjan

Osim toga, direktna ekonomska dobit od blizine i upotrebe metroa ogleda se u uštedi vremena i novca utrošenog na druga prevozna sredstva, a ne može se zanemariti ni značajan doprinos očuvanju zdravije životne sredine. Beograd na vodi tako može da se pohvali da je naselje sa najboljim rešenjima za održivi saobraćaj, jer do bilo koje lokacije u njemu možete doći pešice, biciklom ili na rolerima za svega nekoliko minuta.

Blizina metro stanica, a samim tim svih delova grada, povoljno utiče na promenu svakodnevne rutine, produktivnost i kvalitetno provedeno slobodno vreme. Kada znate da više ne morate da gubite sate u putu do posla i nazad, te da su škola, vrtić, obala Save, parkovi i igrališta nadohvat ruke, otvara se polje brojnih mogućnosti kojima možete ispuniti svoj dan.

(Telegraf.rs/PR)