EU razmatra ublažavanje zabrane dizel i benzinskih automobila posle 2035. godine: Šta to znači za vozače
Evropska komisija planira da predloži ukidanje potpune zabrane proizvodnje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine, što bi omogućilo proizvođačima da i nakon tog roka prave ograničen broj vozila na benzin i dizel, saznaje danas Fajnenšel tajms (FT).
Prethodna zabrana predviđala je da evropski proizvođači potpuno obustave proizvodnju vozila sa motorima sa sagorevanjem do 2035. godine, a prema predlogu komisije, proizvođačima bi bilo dozvoljeno da emituju do 10 odsto nivoa emisija iz 2021. godine, pod uslovom da ispunjavaju određene kriterijume.
Dva zvaničnika uključena u pregovore navela su za FT da bi uslovi mogli da uključuju korišćenje takozvanog "zelenog čelika" za proizvodnju vozila, dok bi električna vozila (EV) mogla da koriste dodatne male rezervne motore, tzv. "range extenders" koji su prethodno bili planirani za zabranu od 2035. godine.
Konačni uslovi još se razmatraju, a predlog moraju da odobre vlade članica i Evropski parlament da bi postao zakon.
Zabrana motora sa sagorevanjem bila je ključni deo klimatskog zakona EU iz paketa "Zeleni dogovor".
Proizvođači automobila snažno su lobirali protiv zabrane, ističući da je teško postići ciljeve zbog sporog prihvatanja EV i nedovoljno razvijene infrastrukture za punjenje.
Vlade Nemačke i Italije bile su kritične prema zabrani, pri čemu je nemački kancelar Fridrih Merc izjavio da podržava njeno ublažavanje, naglašavajući da će motori sa sagorevanjem postojati i 2035, 2040. i 2050. godine.
Države poput Španije i Francuske podržale su strogo sprovođenje zabrane, ali su zagovarale određenu fleksibilnost, poput "super kredita" za vozila proizvedena od evropskih materijala, kako bi se olakšao pritisak na industriju koja se suočava sa jeftinim kineskim EV i visokim cenama energije.
Ekološke organizacije upozoravaju da bi ukidanje zabrane 2035. godine povećalo zaostatak Evrope za Kinom, koja prednjači u tranziciji na EV.
"Ukidanje zabrane bio bi veliki promašaj za Evropu. Elektrifikacija je budućnost industrije, a ovo bi ozbiljno narušilo reputaciju Evrope kao globalnog lidera u klimatskim pitanjima", upozorile su ekološke organizacije
S druge strane, proizvođači od automobila ističu da tranzicija ide sporije od očekivanog, dok EV donose manju zaradu nego tradicionalni motori sa sagorevanjem.
(Telegraf.rs/Tanjug)