Litijum ključni francuski adut
Evropska unija ostaje pri zacrtanom cilju da od 2035. godine zabrani prodaju novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i pored određenih izazova koji mogu uticati na predviđene rokove. Ova strateška odluka dodatno je usmerila pažnju na litijum kao ključnu komponentu baterija za električne automobile i skladištenje obnovljive energije. Međutim, Evropa trenutno gotovo u potpunosti zavisi od Kine kada je reč o snabdevanju ovim kritičnim mineralom.
Kako bi smanjila tu zavisnost, EU je prošle godine usvojila zakon koji ubrzava procedure za otvaranje novih rudnika u zemljama poput Nemačke, Austrije i Portugala. Brojni projekti već su dobili status projekta od nacionalnog značaja, uključujući EMILI, koji u Francuskoj razvija kompanija Imeris.
Makronov cilj - dva miliona električnih i hibridnih vozila do 2030. godine
Eksploatacija sopstvenih resursa litijuma za Francusku je prilika da smanji rizike koji dolaze iz međunarodnih tenzija i zavisnosti od uvoza. Ova zemlja je poslednjih godina preuzela vodeću ulogu u evropskoj zelenoj tranziciji, značajno ulažući u industriju električnih vozila i proizvodnju baterija. Na taj način ne samo da jača svoj energetski suverenitet, već postavlja temelje za održivu budućnost.
Rudnik litijuma EMILI u regionu Alije dobio je u julu prošle godine status projekta od nacionalnog značaja kako bi se ubrzao proces izdavanja dozvola. Procenjuje se da će obezbediti dovoljno litijuma za proizvodnju baterija za 700.000 električnih vozila godišnje, pružajući konkurentsku prednost francuskoj automobilskoj industriji. Tako će olakšati da se ostvari cilj predsednika Emanuela Makrona o proizvodnji dva miliona električnih i hibridnih vozila u Francuskoj do 2030. godine.
Pored rudnika, koji bi se nalazio u nekadašnjem rudniku kaolina, projekat EMILI obuhvata i postrojenje za preradu rude u 50 kilometara udaljenom mestu Sen-Viktor.
Industrijska transformacija u „dolini baterija“
Francuska je strateški pristupila razvoju sopstvene industrije bazirane na kritičnim sirovinama, od kojih zavisi energetska tranzicija i tehnološki napredak. Na severu zemlje otvaraju se gigafabrike baterija za električna vozila, zbog čega je regija Ot-d-Frans postala poznata kao „dolina baterija“ i simbol nove, zelene industrijske revolucije.
Kako prenose francuski medije, do kraja godine trebalo bi da bude otvoreno još 10 takvih fabrika.
Počela je instalacija mašina u fabrici baterija AESC u Duaiju, u neposrednoj blizini Renoove fabrike u kojoj se proizvodi model R5. Početak proizvodnje baterija za električna vozila planiran je za mart ove godine.
Gigafabrika kompanije Verkor u Dankirku najduža je zgrada u Francuskoj, a prostire se na čak 80 hektara. Tu će se proizvoditi baterije za nekoliko Renoovih modela.
Krajem prošle godine otvorena je fabrike baterija u Lensu, gde ACC, zajedničko preduzeće kompanija Stelantis, Total Enerdžis i Mercedes, proizvodi baterije za Pežo i Opel.
„Jadar“ - šansa za Srbiju
I Srbija, poput Francuske ali i drugih zemalja sa značajnim depozitima litijuma – Finske, Nemačke, Austrije - ima šansu da prati ovaj model i postane ključni igrač u evropskoj e-mobilnosti zahvaljujući kvalitetu depozita litijuma u dolini Jadra, što bi joj donelo brojne ekonomske i tehnološke benefite. Memorandum o saradnji između Srbije i EU, potpisan prošlog leta, postavlja temelje za integraciju naše zemlje u evropski lanac vrednosti, od eksploatacije litijuma do proizvodnje baterija i električnih automobila. Studije pokazuju da bi razvoj jedne takve vertikalno integrisane industrije mogao da kreira preko 20.000 radnih mesta i privuče investicije veće od 6 milijardi evra.