Jedna devojčica već menja industriju avio-saobraćaja, fenomen je dobio i ime
Švajcarska banka UBS u nedavnoj analizi prognozira da će godišnji rast broja letova u EU iznositi svega 1,5 odsto.
Rastuća svest o klimatskim promenama čije je globalno "zaštitno lice" postala švedska tinejdžerka Greta Thunberg prepoloviće rast broja putnika u avio-prevozu idućih godina, a time će se negativno odraziti i na prodaju aviona, procenjuju analitičari.
Prema istraživanju koje je sprovedeno na 6000 ispitanika na Zapadu, svaki peti putnik iz SAD-a, Francuske, Velike Britanije i Nemačke otkazao je bar jedan let avionom u poslednjih godinu dana zbog zabrinutosti uticajem avio-prevoza na emisije uglljen-dioksida.
Raste udeo
Istraživanje je takođe pokazalo da je udeo ispitanika koji razmišljaju o izbegavanju avio-prevoza zbog tog razloga porastao na 27 posto. Komercijalni letovi odgovorni su za dva posto globalnih emisija ugljen dioksida za 12 odsto unutar prometnog sektora, pokazuju podaci koje prenosi Rojters.
Da "Gretin efekt" ima uticaja među mladima svedoči i primer 25-godišnje Emme Kemp, radnice britanske filijale za borbu protiv klimatskih promena 10:10. Kako je izjavila, prošloga leta odlučila je da na odmor u Italiju i Hrvatsku neće ići avionom, već je odabrala prevoz autobusom, vozom i trajektom. Ako se ovakvi trendovi nastave, avio kompanije i proizvođači aviona imaju razloga za brigu, proizilazi iz analize švajcarske banke UBS objavljene ove nedelje.
UBS očekuje da će broj letova u EU rasti svega 1,5 posto godišnje što je upola manje nego što predviđa Erbas. Smanjenje broja putnika koji počinju da se okreću železničkom i brodskom prevozu moglo bi da predstavlja snažan udar na proizvođače aviona. Nakon što je Greta Thunberg na zasedanju UN-a u New Yorku otputovala jedrilicom preko Atlantika u njenoj domovini skovana je reč "flygskam" koja u slobodnom prevodu znači "stid zbog letenja".
Pad broja putnika
Skandinavska aviokompanija SAS ove godine beleži pad putničkog prometa od dva odsto dok operateri aerodroma u Švedskoj tvrde da je broj putnika na domaćim letovima smanjen za devet odsto. Za takve rezultate odgovoran je "flygskam", smatraju u tim kompanijama. Inače, trend izbegavanja prevoza avionom u Švedskoj je začet još 2017, a pokrenuo ga je Staffan Lindberg.
Trend sve više prepoznaje i tamošnji korporativni sektor. Na primer, Klarna Bank odlučila je da smanji broj letova u službene svrhe svojih radnika, pa njeni zaposleni za putovanja unutar Evrope moraju da traže druge vrste prevoza. Trend izbegavanja avio-prevoza širi se i van švedskih granica. Tako je nemačka vlada najavila da će s jedne strane porezno opteretiti aviokarte, a s druge će uvesti olakšice za putovanje vozom kako bi železnički prevoz učinila priuštivijim.
(Telegraf Biznis/Poslovni dnevnik)