Zbog čega je automobilskom gigantu interesantniji engleski šestoligaš nego dres Zvezde ili Partizana
Zašto auto-kompanije nemaju interes da budu sponzori naših fudbalskih klubova?
Da je sport ozbiljan biznis nije tajna, ali ipak gledajući sponzorske ugovore i imena brendova koji su prisutni oko terena, pitanje je da li je svima sve uvek isplativo?
Koja je to računica koja jednog giganta poput automoboliskog, navede da bude sponzor nekom ne tako popularnom klubu ili šestoligašu kao što je Boston Junajted iz Engleske, a s druge strane, ni slovo od imena brenda ne može se videti u klubovima koji u jednoj državi važe za vodeće.
Uzmimo samo kao primer južnokrejskog auto-proizvođača pod imenom KIA. Oni su upravo sponzor pomentog engleskog kluba. Kako jedna strana kompanija želi da izdvaja novac za klub u stranoj državi, i s druge strane, zašto se domaće kompanije ne otimaju za deo tog kolača.
U našem slučaju to bi mogao da bude Fijat...
Tamo imidž, ovde zarada
- Jednostavno je. U inostranstvu, kada je reč konkretno o našoj kompaniji, jača se brend. Kampanje su okrenute pre svega ka brendu, a ne ka tržišnoj utakmici. Mi kao privatna kompanija u Srbiji, okrenuti smo direktno ka tržištu, a ne brendu kao takvom - objašnjava za naš portal Milan Derbogosijan iz Kia Srbija.
Prema njegovim rečima, nepisano pravilo je da o brendu brine matična fabrika.
- Upravo za razliku od Fijata ovde, koji posluje kao predstavništvo, i fabrika, mi smo privatna kompanija koja zastupa Kiju, i zadužena je za prodaju - navodi on.
Odsutnost auto - proizvođača kada je sport u pitanju posebno je vidljiv u fudbalu. Derbogosijan navodi da se za taj sektor retko i plasiraju sredstva, ili se uopšte dozvoljavaju kada je reč o njegovoj industriji.
Sponzorisanje fudbala je postalo marginalno, 7. 000 prodatih kola nisu dovoljan pik
- Konkretno, ne bismo imali nikakvu korist. Sponzorstvo u fudbalu je postalo marginalno u smislu zarade. U tržišnom smislu, ni od sponzorstva ABA lige nije bilo finansijske koristi - ističe on.
- Nismo vezani ni za klub, ni za partiju, čisto tržište. Marketing budžeti su takvi kakvi jesu, odnosno, po običaju mali - kaže on.
Podseća i na maržu između ulaznih cena koju ima fabrika, i onoga što je na našem tržištu. Dodatno, utiče i veličina našeg tržišta, i broj prodatih vozila.
- Sve što plasirate u tu svrhu teško da možete da izvučete. Ako uzmemo podatak da se proda 21.000 putničkih automobila, od te flote deo ide po specijalnim uslovima. Dakle, ostaje svega, 7 - 8 hiljada vozila koja se plasiraju prema fizičkim licima, a oni su ta tržišna publika koja treba da reaguje na reklamu, odnosno sportska sponzorstva - objašnjava on.
Prema njegovim rečima, zbog toga, logično je da je plasiranje novca u tu vrstu sponzorstva kod nas, pa i regionu - potpuno neisplativo.
- U svetu su to nekada ogromne cifre, stotine miliona evra. Ali što se tiče Kije, ona "pokriva" više turnire nego klub. Odnosno, ne želimo da zauzimamo ničiju stranu. Time se gradi imidž, zato u svetu i ulaže u sportsko sponzorstvo - kaže Derbogosijan.
Derbogosijan podseća da su se automobilski brendovi mahom povukli u Srbiji, i da već godinama nistu sponzori te vrste.
- Naravno, trudimo se da ispoštujemo naloge fabrike. Posebno u vezi sa globalnim sportovima, i kada je reč o svetkom prvenstvu, tada delujemo i lokalno. Kao privatna kompanija, nemamo interes da se ovde širimo dalje kada je reč o sportskom sponzorstvu - zaključuje naš sagovornik.
Klubu Partizan su u poslednjih 20 godina sponzori bili Pežo, VW, Reno i Audi, a Zvezdi Tojota.
(V. Bjelić/v.bjelic@telegraf.rs)