"Ni jedan menadžer koga poznajem, a imamo ih 450 u Srbiji, ne želi sada da otpušta ljude"

"Menadžeri imaju sada vrlo važnu ulogu, ako mogu reći i ključnu za očuvanje kompanija"

Foto: Nebojša Babić

Kako se u ovim izazovnim vremenima treba prilagoditi, kako biti kreativan i mudro nastaviti kad su biznis modeli, ali i navike potrošača potpuno promenjeni? Znate li o čemu menadžeri razmišljaju ovih dana?

Istina, svima je već stigla uredba od Vlade koja daju osnovne smernice oko ekonomske pomoći, ali postoji puno praktičnih pitanja koje se odnose na dnevno poslovanje, kao i na period posle.

Za sva ta i slična pitanja, pokušaće da odgovore članovi Srpske asocijacije menadžera koji pokreću nov format online dijaloga i razgovora pod nazivom „Ask an expert“ u okviru koga će stručnjaci, koji imaju sveobuhvatno znanje iz svojih oblasti, visoke profesionalne kvalifikacije i višegodišnje praktično iskustvo odgovarati na neke od trenutno najaktuelnijih tema.

O čemu razmišljaju menadžeri?

- Ask an Expert smo pokrenuli da bismo menadžerima i preduzetnicima dali priliku da postavljaju pitanja stručnjacima iz različitih oblasti, a u vezi sa poslovanjem u izazovnim vremenima. Imamo uredbe od Vlade koje daju osnovne smernice oko ekonomske pomoći, ali postoji puno praktičnih pitanja koje se odnose na dnevno poslovanje, kao i na period posle. Kako ćemo motivisati timove ako i dalje vlada strah od zaraze, šta će se promenitu u načinu kako i šta komuniciramo prema našim klijentima, kupcima,  potrošačima, koliko je važno razmišljati o biznis transformaciji našeg poslovanja i zašto stvari više neće biti iste kao pre, kako pronaći najbolje finansijske modele za održanje i upravljanje likvidnošću biznisa, da li sada ulagati u razvoj i inovacije da bismo bili spremni za novine na domaćim i svetskim tržištima, šta stvarno znači krizni menadžment i slične teme će biti obrađene u narednim nedeljama - kaže za Telegraf Biznis Jelena Bulatović, izvršna direktorka SAM-a.

Menadžeri imaju sada vrlo važnu ulogu, ako mogu reći i ključnu za očuvanje kompanija, navodi ona.

- Oni sa jedne strane imaju prvi i osnovni prioritet da sačuvaju zdravlje zaposlenih i to će ostati tako i u buduće. Pored toga, imaju obavezu da sačuvaju poslovanje i biznise u kompanijama gde rade, gde su angažovani i koje zapošljavaju sve te zaposlene, što znači balansiranje troškova i prihoda u krizi. Ni jedan menadžer koga poznajem, a imamo ih 450 u članstvu, ne želi da otpušta ljude u koje je kompanija ulagala za obuke i razvoj i koji su osnovni resurs te kompanije, posebno ne u zemlji koja se bori sa odlivom mozgova - kaže ona.

Sa druge strane, svaki odgovoran menadžer će učiniti sve da sačuva poslovanje i osigura opstanak kompanije, i to ponekad znači i smanjenje plata i  smanjenje nekih drugih angažovanja (poput ljudi na privremenim poslovima, na određeno i slično), što su uvek teške odluke, priča na.

Kuda onda i kako u Danu posle korone?

- Dan posle je već tu. Već sada nije isto kao krajem februara i što pre to menadžeri i zaposleni shvate, to će biti bolje za sve nas. Na drugačiji način komuniciramo, planiramo na dnevnom nivou, fleksibilniji smo u našem poslovanju. Sve što smo mogli da digitalizujemo i stavimo online, urađeno je i ovde nas je kriza „gurnula“ da u to uđemo. Ono što je vrlo važno je što su se naši kupci i klijenti promenili. Bitna im je zdravstvena sigurnost i čistoća više nego pre – to je nešto o čemu treba da misle svi koji su u HoReCa industriji, prodavnicama hrane, ali i svi drugi.

Takođe, ne verujem da će se tako lako odlučivati za impulsivne kupovine, više će se vrednovati empatija kompanija prema ljudima i briga o okolini neke druge stvari. Moramo već sada planiramo kako ćemo prilagoditi svoje poslovanje i gde možemo da poentiramo. Na kraju, moramo sada kako zemlja da iskoristimo ono u čemu smo dobri: kreativnost i inovativnost naših ljudi i da to multiplikujemo.

Prvi njihov takav online razgovor biće već sutra, a možete ga pratiti putem linka. 

Video: Šta poslodavci da rade sada kada se radnici vraćaju na posao

(V.B.)