Prve lekcije nam dolaze iz Kine: Šta će se promeniti u našem radu?
Polovinom marta u celom svetu je sve odjednom stalo, i mada naziremo kraj kizi, to ne znači da će se stvari vratiti na staro...
Druga najveća svetska ekonomija se prva našla na udaru pandemije Covid-19, ali je prva i izašla iz nje, barem kada je reč o postepenom vraćanju života i ekonomije u normalu, i o prvom talasu virusa.
Kineska ekonomija se i dalje postepeno otvara, a korporativne reakcije u Kini postale su smernica analitičarima s Vol Strita za to kako dalje - posle pandemije, piše CNN. Globalni giganti kao što su Najki, Starbaks ili Dizni sada dele iskustva s kolegama iz drugih delova sveta, i hvale svoje menadžere za uspešno snalaženje u krizi.
Na primer, iz Najkija kažu da su u Kini videli "drugu stranu krize" i naučili poučne lekcije koje mogu da primene u ostalim zemljama. Isto tako, Folksvagen, koji je pre nekoliko dana pokrenuo pogon u Nemačkoj, kaže da je u tu zemlju preneo iskustvo iz Kine.
Poslovni lideri i stručnjaci, piše dalje CNN, smatraju da nove strategije kojima su kompanije sada verne - neće vratiti život u normalu. Prema njihovom mišljenju, kriza bi mogla trajno da promeni način na koji radimo, kupujemo i upravljamo firmama.
Šta će se promeniti u našem radu?
Menadžerka u jednoj kompaniji za nekretnine, Despina Katsikakis, savetuje preduzeća kako da prebrode krizu, budući da je njena firma pomogla milionima radnika da se vrate na posao. Ona smatra da je korona kriza ubrzala budućnost.
Veruje da će njena kompanija uspeti da profitira od ove promene, počevši od uvođenja vizuelnog vodiča za klijente, pod nazivom "Six Feet Office". Reč je o tome kako zadržati socijalnu distancu, pripremiti zgradu za dolazak zaposlenih i njihov boravak unutra.
Prema tom novom konceptu, radni stolovi su udaljeni metar i po jedan od drugog. Savet je i da se radnici kroz kancelariju kreću samo u jednom smeru, to jest da izbegavaju mimoilaženje. Katsikakis dodaje da se ove nove mere uvode u skladu s mišljenjem lekara.
Osim toga, Katsikakis savetuje, "moramo imati poverenja u to da se vraćamo u zdravo okruženje". Predviđa da će u narednih nekoliko godina senzori zameniti sve površine koje je čovek morao da dodiruje. Na primer, umesto da provlačimo karticu pre nego uđemo u kancelariju, mogli bismo da imamo kamere za prepoznavanje lica ili QR kod na mobilnom telefonu.
Od kompanija se svakako očekuje i da više ulažu u filtere za čišćenje vazduha. Folksvagen je, recimo, klimatizaciju podesio na maksimum, a predlog je i da se na stolove postavi zaštitni pleksiglas. Kako bi se izbegla kontaminacija površina, Katsikakis predlaže postavljanje papirnatih navlaka preko radnih stolova i, naravno, njihovo redovno menjanje.
Kupovina posle korone
Iako mnogo brendova stoji dobro i sada tokom pandemije, zasigurno će se suočiti s izazovima na koje nisu spremni. Međutim, "ovo je idealno vreme da privuku nove kupce i stvore trajne veze", smatra Debora Vejnsvig, predsednica jedne istraživačke firme, fokusirane na trgovinu i tehnologiju.
- Kažu da je za svaku promenu navike potreban 21 dan. Mi menjamo svoje navike kupovine, a neke od njih kasnije nećemo moći tako lako da odbacimo - smatra ona.
Na primer, kako piše CNN, Najki se tako dobro prilagodio novim okolnostima, da bi na tom putu mogao da ostane godinama. Deborina kompanija je ranije radila istraživačke projekte za ovog diva sportske opreme. Iako su oni i pre krize "bacali svetlo" na onlajn kupovinu, ovaj vid prodaje je sada doživeo svojih 5 minuta, a samim tim i Najki.
Digitalna prodaja u Kini porasla je tokom poslednjeg kvartala za 30 odsto, a nedeljni broj korisnika na aplikacijama za vežbanje - porastao je 80 procenata, navodi CNN, i dodaje da je za taj uspeh bila ključna Najki aplikacija.
Platforma je ove godine pokrenuta u Kini i podsticala je korisnike da vežbaju kod kuće, u virtuelnom "klubu za treniranje". Vejnsvig navodi da je aplikacija besplatna, što je korisnicima bilo presudno. Najki je takođe, lansirao nekoliko proizvoda onlajn putem, među kojima je i limitirana serija patika "Air Jordan".
Lanci snabdevanja na posebnom testu
Poslednjih nekoliko meseci, nestašica sirovina i smanjenje radne snage, doveli su do toga da kompanije naglo menjaju način poslovanja i razmatraju nove načine za otpremanje i slanje robe. Ono što smo nekada uzimali "zdravo za gotovo", više ne postoji, jer su gotovo svi lanci snabdevanja poremećeni.
Pre pandemije, kompanije su prekide u snabdevanju planirale u danima, a sada je reč o nedeljama. Jedna od kompanija koja se nada rešenju je IBM. Tehnološki gigant, koji nudi program za upravljanje lancima snabdevanja - zasnovan na veštačkoj inteligenciji, primećuje značajan porast potražnje, jer sve više kupaca želi da ima prediktivnu analitiku uoči krize.
- Pandemija je bila alarm za mnoge kompanije. Želimo da pomognemo oko problema koje smo otkrili u vezi s Covidom-19. Optimizacija lanaca snabdevanja je postala problem, pa se time moramo pozabaviti - kažu iz IBM-a.
U akciju kreću čak i vlade nekih zemalja. Japan je najavio da će pomoći kompanijama da preusmere proizvodnju kod kuće. IBM-ovi istraživači smatraju da je pandemija otkrila "pukotine" u lancima snabdevanja, za koje mnoge kompanije nisu ni znale da postoje.
Pokazalo se da 90 odsto kompanija s "Fortune spiska 1.000" ima sekundarne dobavljače iz Vuhana, kineskog grada u kojem je epidemija započela, ali većina njih ima malo ili nimalo kontakta s tim dobavljačima.
(Telegraf Biznis)