Pritisak na industriju hrane: "Hoćemo da znamo šta jedemo, od A do E"
Nutri-Score etiketa bi trebalo da se nalazi na svakom prehrambenom proizvodu
Giganti kao što su Danone i Nestle, ali i mnogi drugi, uključujući udruženja za zaštitu potrošača, zalažu se za implementaciju etikete Nutri-Score koja bi, prema njihovom stavu - morala biti obavezna u svim zemljama EU.
Na primer, Unija je kao prioritet postavila to da kupac bele tehnike, u moru sličnih proizvoda, može brzo i lako da ustanovi koji mu je najefikasniji, ali to nije slučaj s namirnicama. Jedina obaveza za proizvođače hrane je da na poleđini proizvoda - sitnim slovima označe njegove osnovne nutritivne vrednosti, na uzorku od 100 grama.
Dakle, računica mora biti jednostavnija i jasnija. Udruženje BEUC u poslednje vreme intenzivno sprovodi kampanju koja ima za cilj da kroz nacionalne zakone - natera proizvođače da koriste Nutri-Score etiketu, i tako pokažu savesnije i odgovornije ponašanje u odnosu s kupcima.
Ovu praksu su, međutim, neke zemlje poput Francuske i Španije već uvele, ali dobar deo zemalja EU - još uvek nije. Nemačka je, doduše, najavila da hoće. O čemu je tačno reč?
Svaki prehrambeni proizvod na prednjoj strani treba da ima istaknutu oznaku nutritivne vrednosti, koja se izražava slovima od A do E i raznim bojama, u zavisnosti od sastava.
Kako predlaže BEUC, Nutri-Score oznaka bi bila dodeljena u skladu sa informacijama o sastavu proizvoda, tačnije o tome koliko ima kalorija, masti, soli i šećera. Ovo je posebno važno zbog toga što bi potrošač tačno znao šta kupuje, odnosno koji kvalitet.
Dodatna prednost je što je oznaka jednostavna, pa tako dostupna svakom potrošaču. Zelena oznaka A predstavlja nutritivno najbolju, a crvena oznaka E - najlošiju namirnicu. Oznaku su izradili nezavisni analitičari i utemeljena je na naučnoj praksi, dakle, ima smisao.
BEUC udruženje smatra da Nutri-Score oznaka ima mnogo prednosti za potrošače koji mahom ne znaju šta kupuju, a istraživanja su pokazala da domaćinstva, uz pomoć ove etikete, bolje organizuju svoje potrošačke korpe, posebno oni s nižim primanjima.
"Svako treće dete i svaki drugi građanin Evropske unije ima problem s prekomernom težinom, koji se potom odražava na zdravlje i povećava mogućnost obolevanja od raka ili dijabetesa. Jasno vidljiva oznaka na prednjoj strani proizvoda, koja govori o njegovom kvalitetu, najbolji je alat za pomoć građanima kako bi promenili svoje prehrambene navike", smatraju u BEUC-u.
Francuska kompanija Danone je još 2018. uvela Nutri-Score kao obaveznu oznaku na svim svojim mlečnim proizvodima, pri čemu je, kako kažu, 70 odsto proizvoda u startu dobilo najbolje oznake: A i B.
(Telegraf Biznis)