Američki gigant propao nakon više od jednog veka: Korona ga zvanično odvela u bankrot

Prvo ih je uništavala rastuća e-trgovina, a onda je karantin učinio svoje...

JC Penney / Foto: Shutterstock

Nakon modnog diva J.Crew, i slavni lanac trgovina iz Amerike - JCPenney je proglasio bankrot, do kojeg ga je dovela korona, mada je već duže vreme u krizi, budući da je onlajn šoping rapidno uznapredovao u SAD.

Ovaj lanac je poslednjih godina počeo da gubi na renomeu, a od kada je osnovan (1902) važio je za glavnu šoping destinaciju za sve Amerikance iz srednje klase. JCPenney je i pre krize zatvorio na desetine prodavnica, a prema zvaničnom izveštaju, uporediva prodaja im je opala za 7,7 odsto u fiskalnoj godini završenoj 1. februara 2020.

Međutim, nije samo njima tako. Ni konkurentima kao što su Macy's i Kohl's ne ide najbolje, jer sve teže izlaze na kraj s dominacijom e-divova kao što su AmazonWalmart. Stručnjak iz konsultanske firme "Kotter", Keti Gerš, rekla je za Biznis Insajder da "JCPenney nije stvorio potrošačko iskustvo koje će kupca da zadrži na tom mestu".

Glavna zamerka je ta što se ovaj gigant trudio da usluži mnogo ljudi u jednom momentu.

Inače, čuveni trgovinski lanac osnovan je pre tačno 118 godina, a pokrenuo ga je Džejms Keš Peni u Kemereru (Vajoming). Odlučio je da se oproba u maloprodaji, nakon neuspelog pokušaja da otvori mesaru u svojoj rodnoj državi Misuri.

JCPenney / Foto: Tanjug/AP

Prvu radnju je nazvao "The Golden Rule", što prema popularnom idiomu znači "tretirajte druge onako kako želite da oni vas tretiraju". Do 1914. ovaj mali lokal postao je potpuno integrisano preduzeće, sa službenim imenom JCPenney i sedištem u Njujorku.

Godine 1929. JCPenney je postao kompanija koja je izašla na berzu, iako je početak bio vrlo neugodan. Naime, uvrštena je na Njujoršku berzu samo 7 dana pre Velike depresije, odnosno čuvenog berzanskog sloma. Ipak, do 1951. je uspela da zaradi milijardu dolara od prodaje, tako što je poslovala samo po principu plaćanja gotovinom. 

Kako se trgovina u SAD razvijala, tako je i JCPenney pratio trendove: od prvog kataloga s prikazom robe, do sajta za e-trgovinu 1994. godine. Godine 2006. udružili su se sa gigantom Sephora, koji se danas nalazi u 75 odsto JCPenney objekata, međutim, izgleda da su ih na kraju, u ovoj trci, pretekli neki veštiji igrači.

Video: Tržni centri u Beogradu: Kako građani provode prve dane nakon izlaska iz karantina?

(Telegraf Biznis)