Pogledajte kako je tekao razvoj putne mreže u našoj zemlji u prethodnih 7 godina
Ključni su za razvoj naše zemlje
Putnu mrežu u Srbiji danas čini više od 45.000 kilometara državnih i opštinskih puteva. Državni u dužini od preko 16.000 kilometara spajaju značajna naselja i okruge naše države, a kao deo evropske mreže puteva spajaju Srbiju sa susednim zemljama i predstavljaju jednu od najprometnijih ruta za kretanje ljudi i trgovinu sa Evropom.
Ključni u toj mreži su auto-putevi, koji su u našoj zemlji ukupne dužine 925 km.
Razvoj putne mreže u Srbiji intenzivno je počeo da se razvija nakon Drugog svetskog rata, kada je omladinskim radnim akcijama počela izgradnja najvažnijeg projekta - auto-puta "Bratstva i jedinstva", koji je trebao da spoji Jesenice u Sloveniji sa Đevđelijom u Makedoniji.
U Srbiji je završen tek 2019. godine, kada je izgrađena deonica kroz Grdeličku klisuru. Krajem 90-ih godina 20. veka auto-put "Bratstva i jedinstva" ulazi u sastav panevropskog Koridora 10 koji spaja Salcburg u Austriji sa Solunom u Grčkoj.
Pored glavne trase u Srbiji se nalaze i dva kraka Koridora 10 - krak B koji spaja Beograd sa Budimpeštom i krak C koji spaja Niš sa Sofijom. Ukupna dužina koridora 10 u Srbiji je 813 kilometara.
Od njegovog ustanovljavanja završetak Koridora 10 postao je strateški cilj u izgradnji saobraćajne infrastrukture, koja je ključna za razvoj Srbije.
Za period posle 2000. godine verovalo se da će biti prekretnica u razvoju putne infrastrukture, ali do realizacije brojnih planiranih projekata nije došlo. Projekti su najavljivani i kada za njih nije postojalo ništa osim idejnih planova. Iz ovog perioda naša zemlja je nasledila brojne probleme, poput nerešenih pravno-imovinskih odnosa, kao i kašnjenja sa projektima zbog kojih su izvođačima plaćani penali.
Iako su radovi često otvarani, neki i po više puta, malo se gradilo - tek 63 kilometra za 12 godina, prenosi Srbija Danas.
U periodu posle 2012. godine radovi na zaostaloj putnoj infrastrukturi po prvi put postaju realni prioritet. Pored izgradnje novih auto-puteva, ozbiljno se radilo i na održavanju putne mreže. Od 2012. do 2019. godine obnovljeno je preko 4.000 kilometara državnih i lokalnih puteva, od kojih je većina u malim mestima po prvi put asfaltirana. U istom periodu izgrađeno je preko 362 km autoputeva.
U 2019. godini završeni su južni i istočni krak Koridora 10, a krunu građevinskih poduhvata čini deonica kroz Grdeličku klisuru. Na ovih 26.34 kilometara izgrađeno je 36 mostova, dva tunela, preko 15 km potpornih konstrukcija i 7.5 km kosina.
Ova deonica Koridora 10 se s pravom smatra jednim od najzahtevnijih građevinskih poduhvata u Evropi. Pored Koridora 10, u 2019. godini je završen i auto-put "Miloš Veliki" koji spaja Čačak sa Beogradom u dužini od 120 km.
Koliko se intenzivno gradilo od 2012. do 2019. godine naročito je vidljivo kada se ovaj period uporedi sa svim periodima pre njega. Za samo 7 godina izgrađeno je 362 kilometra auto-puteva, tačnije 39.21% svih saobraćajnica tog tipa u Srbiji.
Ovaj podatak dodatno dobija na značaju kada se uporedi sa periodom od 2000 do 2012 kada je izgrađeno 63 km auto-puteva, odnosno 6.81% svih puteva tog tipa u našoj zemlji.
U ovom trenutku u Srbiji se gradi još 262.5 km auto-puteva, a kada oni budu završeni to će značiti da je za jednu deceniju izgrađeno 624.5 km, odnosno 52.57% svih auto-puteva u našoj zemlji.
Od tih 262 kilometra ključno mesto zauzima Moravski koridor, u dužini od 112 kilometara. Pored ovih završenih i započetih auto-puteva, do 2025. godine, planirana je izgradnja još 435 km autoputeva i preko 1000 kilometara brzih saobraćajnica.
Kada budu završeni auto-putevi Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, Beograd-Vršac, "Vožd Karađorđe", Požega-Boljare, Ruma-Šabac, i druge deonice u potpunosti će biti promenjena putna infrastruktura Srbije, koja će dugi niz decenija zadovoljavati sve potrebe naše ekonomije i građana naše zemlje. Na taj način ostvariće se jedan od ključnih preduslova daljeg razvoja Srbije.
(Telegraf Biznis)