Primetili ste čiste kabine? To je zato što sve manje ljudi proba odeću, ovo je sudbina šoping molova
Najveći pad prometa u tržnim centrima oseća se u Americi, gde je zaraza Covid-19 i dalje na visokom nivou
Dok je sredinom marta i narednih nekoliko gorućih nedelja pandemija Covid-19 harala svetom, šoping nikome nije bio ni na kraj pameti. Molovi su sa razlogom stavili ključ u bravu, a i prodavcima je tada zdravlje bilo na prvom mestu. Ipak, sada moraju da razmišljaju i o zaradi.
Kako bi nivo zaštite podigli na najviši nivo, preduzeli su sve mere opreza: od ograničenog broja ljudi u radnjama, pa do dezinfekcije, ali kupaca nema koliko su očekivali. Najnovije istraživanje ukazuje na to da se potrošači i dalje bojažljivo vraćaju na mesta "pogodna" za širenje zaraze.
Primer za to su svakako i tržni centri, budući da je reč o zatvorenim prostorima u kojima je koncentrisan veliki broj ljudi, i to u toku samo jednog dana. Kako tačni podaci govore više od pretpostavki, prenosimo vam sledeće informacije: 32% ljudi se danas oseća nebezbedno ili vrlo nebezbedno dok kupuje u molu.
To je rezultat ankete, sprovedene na 1.200 ljudi, 10. jula.
Osećaj nesigurnosti kod ljudi je, zapravo, porastao sa 29%, koliko je iznosio 30. aprila ove godine, kada je ista firma za analitiku anketirala kupce. Gori rezultat je posledica pogoršanja situacije u SAD (Arizona, Florida, Teksas), mada je oprez kod ljudi prisutan generalno svuda.
Opuštanja nema ni u Aziji, ni u Evropi, a visok nivo zaraženosti Covidom-19 u Južnoj Americi, ukazuje na to da će i tamo sve manje ljudi obilaziti tržne centre. I ne, to nije samo zbog nemogućnosti da se održi dovoljna fizička distanca. Prema istraživanju, 80% žena više ne želi da isprobava šminku i kozmetiku.
Isto tako, njih 68 odsto odbija da proba odeću i koristi kabine u te svrhe, a 61 procenat radije ne bi isprobavao cipele koje su, možda, neki drugi već probavali. Iako svakodnevno kupujemo osnovne namirnice, pa samim tim dodirujemo proizvode i novac, u ovim situacijama ipak ne uspevamo da se lišimo straha.
Verovatno zato što probavanje odeće i višesatne šoping obilaske - ne smatramo esencijalnim.
Kupci su ti koji diktiraju
Verovatno ste primetili da su i u našoj zemlji, nasuprot očekivanjima, sniženja počela relativno brzo i veća su nego ikad. Odnose se čak i na one artikle koji obično budu na popustu tek krajem avgusta. Mnogi trgovci sada moraju da se uklapaju u nove trendove kupovine i evidentne promene koje su došle s krizom.
Iako su redovi ispred butika i radnji u šoping molovima bili dugi odmah po otvaranju, nakon vanrednog stanja, prodavnicama i velikim gigantima će biti potrebno duže vreme da se oporave od zabeležnih gubitaka. Korona pritisak je mnoge divove gurnuo u bankrot, kao što su J.Crew, J.C. Penney, Neiman Marcus, Brooks Brothers.
Ipak, druga istraživanja pokazuju i da ljudi generalno cene napore trgovaca da prostor za kupovinu učine bezbednim. Kompanija "First Insight" izveštava da 84% kupaca pozdravlja politiku nošenja maski, jer im to uliva poverenje, odnosno smanjuje strah da će se zaraziti.
Oko 70 odsto njih smatra da je važno meriti temperaturu pred ulazak u radnju, ali ova mera je malo gde zaživela. Neki trgovci su čak komentarisali da se kupcima ne može ugoditi, jer istovremeno traže poštovanje svih mera (distanca, čišćenje, provera temperature), ali bez čekanja u redovima, što je, kažu, nemoguće.
Svaki od ovih koraka oduzima vreme, a kupci imaju sve manje strpljenja da dugo borave na istom mestu, sa gomilom "stranaca". Ipak, prema istraživanju, potrošači se danas osećaju sigurnije da posećuju prodavnice i kupuju namirnice nego u aprilu.
Sve manje ljudi u tržnim centrima
Iako situacija nije bolja, čak je i gora u pojedinim zemljama, čini se da su se ljudi ipak navikli na život s koronom, nošenje maski i poštovanje svih mera, pa im kupovina sada lakše pada. Samo 11% je reklo da se u supermarketu oseća nesigurno, što je pad sa 13 odsto.
Takođe, kao što smo već rekli, radije se odlučuju za manje prodavnice u odnosu na šoping centre. Oko 17% ima strah od kupovine u malim prostorima, što je pad u odnosu na 21 procenat, iz aprila.
Strah i dalje vlada i u industriji putovanja, što ima svoje posledice i na maloprodajna preduzeća, koja se nalaze na aerodromima ili su usredsređena na gusto naseljene turističke četvrti. Oko 40% anketiranih u Americi je reklo da će čekati najmanje godinu dana, pre nego se odluči za letenje unutar zemlje.
To je čak 30 odsto više bojažljivih građana nego u aprilu. Polovina, odnosno 51%, ne planira da leti u inostranstvo dok ne prođe narednih 12 meseci. Šta je sa onima koji vole da krstare? Otprilike 55 procenata će čekati duže od 365 dana, kako bi se opet ukrcalo na kruzer.
Firma "Coresight Research" predviđa da bi do kraja 2020. godine oko 25 hiljada prodavnica moglo trajno da zatvori svoja vrata za kupce, samo u SAD.
(Telegraf Biznis/B.Đ.)