Cene goriva ostaju stabilne, potrošnja tokom krize pala samo 10 odsto

"Ovakve promene cena u Srbiji se, pre svega, mogu pripisati promeni cene sirove nafte", napominje Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije

Foto: Tanjug/Jaroslav Pap

- Potrošnja goriva u Srbiji pala je od početka korona krize za 15 procenata, a posle dinamičnog pada usledio je rast cena i može se očekivati da će sadašnje cene derivata potrajati - rekao je danas generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, Tomislav Mićović.

Benzin i dizel su u Srbiji ove godine prvo pojeftinili za 27 do 32 dinara, a nedavno su poskupeli za 11-12 dinara. Cene su pratile periode velikog pada cene nafte, a zatim i period rasta te cene na svetskom tržištu.

- Ovakve promene cena u Srbiji se, pre svega, mogu pripisati promeni cene sirove nafte, mada je u međuvremenu došlo do povećanja i akcize za 1,3 dinara sa PDV-om. Sada je cena sirove nafte čitavog avgusta, između 40 i 45 dolara po barelu, i može se reći da je stabilna, samim tim nema promena troškova naftnih kompanija, pa ni cene goriva - kaže Mićović.

Na pitanje kakve se cene mogu očekivati u narednom periodu, on kaže kako nikada nije bilo nezahvalnije bilo šta dugoročno prognozirati.

- Nema najava nekih većih promena na globalnom ni na lokalnom tržištu, očekujem da će ove cene goriva ostati. Da li će biti dinar ili dva gore-dole, teško je predvideti, ali to ne može dramatično da promeni život ili ekonomiju - kaže on.

Mićović kaže da je ove godine s obzirom na dramatična dešavanja u društvu, i na tržištu nafte i derivata, zabeležen neuobičajeno mali pad potrošnje goriva u Srbiji.

- U prvih šest meseci samo 10 posto je bila manja potrošnja goriva. Od marta do danas pad je oko 15 procenata. To je još uvek manje nego što bi se očekivalo - rekao je on.

Ovog leta izostao je tranzit kroz Srbiju, ali se naši građani unutar granica države daleko više kreću, mnogi rade od kuće ali se manje prelazi granica i kupuje gorivo u BiH i Severnoj Makedoniji, i Mićović kaže da takva kretanje na tržištu jedna drugo potiru.

Dodaje da se na nacionalnom tržištu potrošnja, ipak, ne vraća očekivanom dimikom, a tek će se videti kako će septembar, pre svega, po pitanju pandemije - uticati na privredu. Kaže i da će potrošnja na poljoprivredi i ove jeseni postojati, da se izgradnja puteva odvija planiranom dinamikom, a u problemu sutransporteri u prevozu putnika koji su ozbiljni potrošači.

- Smatramo da je prilika da država preduzme korake i pomogne privredi. Treba možda postaviti pitanje opšteg smanjenja akciza, ali bi svakako bio korak da se napravi diferencijacija između poljoprivrede, transporta, industrije i ostale potrošnje - kaže on.

Objašnjava da u većini zemalja postoje različite akcizne stope za različite namene, i da je to prilika za Srbiju kako bi pomogla svojoj ekonomiji.

Video: Tankeri plutaju puni nafte koju niko neće

(Telegraf Biznis/Tanjug)