DFC uskoro u Beogradu: O čemu će biti reči i zašto je taj dolazak značajan?
U Beloj kući se čak razgovaralo o novoj pruzi od Niša do Prištine
Predstavnici američke razvojne banke - DFC (Development Finance Corporation) za desetak dana stižu u Beograd gde će im, na osnovu sporazuma iz Vašingtona, biti sedište, tačnije regionalni "hab", a o čemu će sve razgovarati sa partnerima u Srbiji još nije zvanično najavljeno, izuzimajući projekte predviđene dokumentom iz Bele kuće.
Predsednik Aleksandar Vučić rekao je danas da bi voleo da se svi ti projekti, uključujući uspostavljanje avio-linije Beograd - Priština, što pre realizuju, jer je, kako je istakao, povezivanje i otvaranje jednih prema drugima nešto što je dobro za sve u regionu.
- Apsolutno slobodan protok robe, kapitala, a pre svega ljudi i usluga, u interesu je svih, pre svega Albanaca - rekao je Vučić. Kazao je i da sa evropskim partnerima vodi razgovore o projektima, navodeći da je dogovorena prva deonica auto-puta Niš-Pločnik, odnosno Niš-Beloljin u vrednosti od 255 miliona eva, od čega će 40 miliona evra biti grant EU.
Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović u međuvremenu je za Tanjug precizirala da je vrednost prve faze infrastrukturnih projekata iz sporazuma oko četiri milijarde evra. Ona podseća da se u Beloj kući razgovaralo o projektima povezivanja železničkog saobraćaja, konkretnije i o rehabilitaciji, a u jednom delu čak i novoj pruzi od Niša do Prištine.
- Da li će to ići preko Merdara ili će ići Kraljevo-Raška, pa opet do Prištine, to ćemo videti, u zavisnosti od samog stanja na terenu i od projekata tehničke dokumentacije. Reč je o investiciji od oko 980 miliona evra - rekla je ona. Kada se govori o putevima, tu je "auto-put mira" Niš-Merdare-Priština.
- Mnogi su bili protiv tog auto-puta, ali to je velika greška zato što svaki auto-put za Srbiju znači mnogo i to je naša mogućnost da izađeno na albansku luku. Taj put će nastaviti da se radi - kaže ministarka. Dodaje da se krajem oktobra ili početkom novembra objavljuje javni poziv za prvu deonicu Niš- Pločnik, dužine 33 kilometra, i da je za taj deo puta finansiranje obezbeđeno, ali nije od Pločnika do Merdara i od Merdara do Prištine.
Zorana Mihajlović ocenjuje i da Srbija dolaskom Razvojne banke Amerike, koja je deo njihove vlade, može da očekuje da privuče još američkih investicija. Kada je reč o inicijativama Ričarda Grenela o uspostavljanju železničkog i avio-saobraćaja sa Prištinom, ministarka veruje da će se sledeće godina kompletiratidokumentacija i da će se u međuvremenu raditi sa američkom agencijom, kako bi se počelo sa radom.
- Što se tiče avio-saobraćaja, tu je stvar malo komplikovanija. Nije sporno da lete neke druge kompanije, ali nije još uvek jednostavno omogućiti da leti naša AS (Air Serbia). U narednom periodu hoćemo da obezbedimo našoj kompaniji da može da leti sa prištisnkog aerodroma, a da to ne znači da je došlo do bilo kakvog priznanja, jer nije - zaključuje.
Međunarodna razvojna finansijska korporacija SAD je američka razvojna banka. DFC, kako stoji na sajtu te institucije, sarađuje sa privatnim sektorom da finansira rešenja u najkritičnijim izazovima sa kojima se suočava svet u razvoju danas.
(Telegraf Biznis/Tanjug)