Hoćete da pokrenete posao, ali ne znate ništa o tome: Razmislite o franšizi, u Srbiji ih već ima 220
U većini oblasti dominiraju strane franšize, ali ne i u gastronomiji
Za sve one koji žele da započnu posao, ali nemaju ideju čime bi mogli da se bave, niti šta ih sve čeka kada uplove u preduzetničke vode, dobra alternativa mogla bi da bude kupovina franšize, odnosno pokretanje posla koji je neko pre nas već razradio, popularizovao i sa kojim je prošao sve „dečje bolesti“, pa sada uz poznat brend prodaje i svoje znanje i iskustvo.
U Srbiji trenutno posluje između 220 i 230 franšiznih sistema. Ne zvuči uopšte zanemarljivo, pomislićete, ali samo dok ne čujete da se na našim prostorima ovaj način poslovanja neguje već decenijama i da je, recimo, prvi Mekdonalds restoran u centralnoj i jugoistočnoj Evropi otvoren baš u Beogradu, 1988. godine.
- Ideja licenciralnja franšizinga je vrlo stara na ovim prostorima. Franšizing je prisutan u svakoj mogućoj branši koja postoji. Iako broj od 220 franšiza može da bude i veći, nije loše kad vidimo da unutar tog broja ima pristojan broj domaćih franšiza. To znači da domaći preduzetnici kupuju strane i prave svoje sisteme, što je dobar podatak – objašnjava Igor Bogojević, direktor konsultantske kuće za franšizing Profit sistem.
Najveći broj franšiza koje posluju u Srbiji, njih 26, poreklom je iz Sjedinjenih Američkih Država. Ovaj podatak ne bi trebalo da predstavlja veliko iznenađenje, naročito kad se uzme u obzir da je američko tržište franšiza jedno od najrazvijenijih na svetu.
Na tržištu Srbije, po brojnosti, slede sistemi iz Italije (12), Francuske (10) i Nemačke (9). Uz to, i sistemi iz zemalja regiona aktivni su u Srbiji kada je reč o širenju franšizne mreže, pa tako na ovdašnjem tržištu posluje sedam franšiza iz Hrvatske i pet iz Slovenije.
Kod sistema poreklom iz SAD, Nemačke, Hrvatske, Velike Britanije i Austrije dominiraju franšize koje se bave uslužnim delatnostima, dok su iz Italije, Slovenije i Španije, dominantne trgovačke franšize, pokazuju poslednji podaci Profit sistema.
Modni franšizni brendovi čine gotovo četvrtinu (23,5 odsto) ukupnog broja franšiznih sistema koji posluju u Srbiji. U većini oblasti dominiraju strane franšize, ali ne i u gastronomiji, gde posluje 18 domaćih i šest inostranih franšiza.
Bogojević objašnjava da domaći preduzetnici franšize prodaju domaćima i da je tek nekoliko njih izašlo van naših granica.
- Iznenadilo nas je da čak i u uslovima pandemije detektujemo nove sisteme na tržištu, pa čak i ulazak novih stranih franšiza. Očekivali smo zastoj, ali ga nema, samo se veći deo stvari završava onlajn – objašnjava Bogojević.
Kriza izgleda brusi čula, smatra on, pa ljudi počinju da razmišljaju da bi mogli da rade nešto što je dokazano, testirano, oprobano.
- Najbitnija tačka je da prolazite kroz nešto što je već neko prošao. Neće to vama da spasi život u svakoj situaciji, ali će pomoći u mnogo situacija. Svaka branša ima mnogo tajni, a teško je baviti se svim tim stvarima sam. Kada uđete u posao samostalno, stalno otkrivate nešto novo što treba da se uradi, plati, osmisli. Kada uđete u franšizu neko vam kaže – imam 50 ovakvih prodavnica i znam da vam treba to, to, to i to – priča sagovornik Telegraf Biznisa.
Ako ste uzeli franšizu nečega što već ima brend, prednost je da možete da radite pod tim brendom.
- Vi dolazite na gotovo. Dobijate znanje, iskustvo i brend. I najvažnije, to je odnos koji traje. Ako smo potpisali ugovor na 5 godina, ja dobijam transfer znanja na taj period, nije jednokratan odnos samo dok se ne pokrene posao. Interes druge strane je isključivo novac. To je jedan čist, fini kapitalistički odnos – objašnjava Bogojević.
U franšizingu tačno znate šta plaćate, znate šta su naknade i dobijate jasan okvir za poslovanje. Ako otvarate ćevabdžinicu, zna se koliko košta početak poslovanja, imate pravo da tražite podatke kako to izgleda u nekim drugim lokalima koji rade pod istim brendom.
- Kada počinjete sami možete da se zavaravate, jer ne znate šta vas sve čeka. Ne znate koliko košta vođenje insta profila, štampanje vizit karte. Iz našeg iskustva jeftiniji je franšizing, iako on naizgled izgleda skuplje - priča on.
Ipak, franšize nisu za svakoga.
Franšizing je uređena oblast, dobro uređen sistem, ustrojen sistem sa jasnim pravilima. Za onoga ko misli da mu treba sloboda u poslovanju i eksperimentisanje, za njega nije franšiza, jer je za svaku promenu potrebna saglasnost. Svaki Mekdonalds je isti i ljudi zato idu tamo, jer znaju da će svuda dobiti isto.
(Telegraf Biznis)