Biznis o kom niko ne priča: Bez svadbi, slava i događaja oni praktično ne postoje. Kako je sada?
Kada kupujete cveće? Uglavnom kada je neka posebna prilika, zar ne? Takvih datuma nije bilo mnogo u 2020, tačnije, nisu se obeležavali. Ovako je korona uticala na cvećare širom sveta...
Jedan od zapostavljenih biznisa usred pandemije jesu cvećare, tačnije, reč je o rezanom cveću koje uglavnom kupujemo kada su neke specijalne prilike.
Sve i da je reč o sadnicama, poznato je da cvećare najviše novca uzimaju na račun rezanog cveća, a najviše se prodaju lale, ruže, gerberi, ljiljani, kale, iris, orhideje, karanfili.
Za lep i "bogat" buket kupci su spremni da plate i nekoliko hiljada dinara: i to uglavnom u danima kada su slave, ako idu na svadbe i razne proslave, kada su godišnjice, 8. mart, 14. februar itd.
S jedne strane, takvih okupljanja nije bilo u 2020, a sa druge strane - sve i da su kavaljeri želeli da obraduju svoje partnere, malo kome je bilo do cveća u proteklim mesecima.
Dodatni udar za cvećare bili su dani karantina, ili izmenjeno (kraće) radno vreme. Osim toga, cveće je specifična roba koja ima svoj - kratak - rok trajanja. Ovo je definitivno neesencijalni biznis koji je osetio posledice.
Kako je došlo do buma u SAD?
Mart i april bili su poražavajući i za Amerikance, koji inače godišnje potroše oko 6,2 milijarde dolara na rezano cveće. Prve nedelje karantina "zarobile" su ljude u kuće, i nikome nije bilo do cveća.
Ipak, do preokreta je došlo u maju. Druge nedelje u tom mesecu obeležava se Dan majki u SAD, kada su cvećare videle napredak u svom poslovanju. Majkl Longo, vlasnik cvećare "Naples Floral Design", ima ovakvo iskustvo.
"Dan majki bio je blagoslov za nas, jer su nas mart i aprili uništili", kaže on, a Stefani Njuton iz cvećare "Tampa-based Posies Flower Truck", dodaje da su oni jedva izašli na kraju s rastom onlajn porudžbina.
- Dostavljali smo više od 600 buketa. Pretpostavljam da su ljudi tako želeli da obraduju drage ljude koje nisu mogli da vide zbog karantina ili da sa njima proslave važne datume - ističe ona.
Onlajn biznis vezan za cvećare je lako našao put do kupaca, a vozači i dostavljači su sledili sve bezbednosne protokole. Ipak, to kod nas baš i nije slučaj. Ljudi su slabo poručivali cveće, bez nekog posebnog razloga.
Svi kovid izazovi
Nije bilo ni samo do kupaca. Cvećare su naišle na probleme u vezi sa snabdevanjem, odnosno lanci snabdevanja nisu funkcionisali kako treba u nekim momentima pandemije. Uprkos ponekim "svetlim momentima", procena je da će maloprodaja u oblasti cveća pasti za 6,8 odsto, i to samo u SAD.
Dakle, pad će verovatno iznositi nivo od 7,2 milijarde dolara, u odnosu na 7,7 milijardi dolara iz 2019. godine. Sve je, naravno, počelo na farmama. Početkom marta 2020. godine, nekoliko uzgajivača u Severnoj i Južnoj Americi, Holandiji i Africi zabeležilo je naglo smanjenje potražnje.
Izgubili su svoja ključna mesta distribucije gotovo preko noći, mnogi su bili primorani da bace svež inventar vredan na milione dolara i da znatno smanje broj zaposlenih. Porudžbine su i dalje pristizale, ali trebalo je organizovati bezbednu i blagovremenu dostavu robe.
Praktično na sve tačke duž lanca snabdevanja, uključujući logističke kompanije i špeditere, uticali su gubici zbog zatvaranja granica, smanjenih letova i prolaznih prekida u poslovanju.
(Telegraf Biznis)