Kupujete u njima svaki dan, a znate li koji je najbolji? Top 6 najvećih trgovinskih lanaca u Evropi
Koji je vaš omiljeni?
Supermarketi širom sveta ostali su otvoreni tokom najstrožijih pandemijskih mera. Njihov rad je važan jer su i dalje glavno odredište za kupovinu namirnica u Evropi.
U supermarketima se proda 41 posto svih namirnica. Slede ih hipermarketi i diskonti sa po 23 odsdto učešća.
Evo kako izgleda pregled najvećih trgovinskih lanaca:
Schwarz Grupa (Lidl i Kaufland), Nemačka
Preduzetnik Josef Schwarz se 1930. godine pridružio se kompaniji Lidl & Co. Südfrüchtenhandlung kao partner, i ona je preimenovana u Lidl & Schwarz KG, te izgrađena u trgovinu prehrambenih proizvoda za regiju Heilbronn-Franken.
Godine 1977, Schwarz grupa je počela da se fokusira na maloprodajne markete, supermarkete i veletržnice. Dieter Schwarz (sin) nije hteo da koristi ime Scwarz-Markt već ime očevog nekadašnjeg biznis partnera A. Lidlaa ali mu je to bilo onemogućeno zbog pravnih razloga. Kada je otkrio članak o slikaru i penzionisanom učitelju Ludwigu Lidlu, od njega je otkupio prava na ime za 1.000 nemačkih maraka.
Schwarz Grupa je danas multinacionalna grupa u porodičnom vlasništvu koja upravlja lancem supermarketa i hipermarketa pod natpisima: Kaufland, Handelshof i Kaufmarkt, te diskontnim trgovinama pod brendom Lidl.
Carrefour, Francuska
Carrefour je jedan od najstarijih i najuglednijih maloprodajnih brendova u Evropi. Carrefour grupa otvorila je svoj prvi hipermarket 1963. godine, kao jedna od prvih maloprodaja u Evropi koja je uvela ovaj koncept. Tokom godina lanac supermarketa se međunarodno širio i prisutan je u Evropi, Bliskom Istoku, Južnoj Americi, Africi i Aziji. Uspeo je da uđe i na najperspektivnija tržišta poput Kine, Brazila i Indije.
Aldi, Nemačka
Globalno carstvo Aldija ostvaruje godišnji prihod veći od 80 milijardi dolara. Ukupni prihodi Aldi Grupe u Nemačkoj iznosili su skoro 29,5 milijardi evra 2019. godine, što pokazuje stalan rast tokom poslednjih godina. Takođe je u Velikoj Britaniji u 2018. godini ostvario bruto prihod od 11,75 milijardi evra.
Osnivači, braća Karl i Theo Albrecht podelili su kompaniju 1960. godine zbog spora oko toga treba li prodavati cigarete. Karl je verovao da bi to privuklo kradljivce, dok je Theo mislio drugačije. U tom trenutku su posedovali 300 trgovina s prihodom od 90 miliona nemačkih maraka. Godine 1962. uveli su ime Aldi, skraćeno od Albrecht-Diskont. Aldi Nord (Sever) i Aldi Sud (Jug) su finansijski i legalno odvojeni od 1966. godine.
Sedište Aldi Norda je u Essenu, dok je sedište Aldi Suda u Muelheimu. Granica između teritorija Aldija je u Nemačkoj poznata kao Aldi-ekvator, dok su u svetu takođe podeljeni, uglavnom po državama.
Tesco, Velika Britanija
Tesco ima trgovine u sedam zemalja širom Azije i Evrope i lider je na tržištu prehrambenih proizvoda u svojoj zemlji.
U finansijskoj godini 2018/2019, Tescov godišnji prihod iznosio je gotovo 52 milijarde funti u Velikoj Britaniji i Republici Irskoj – rast od približno sedam milijardi funti u odnosu na prethodnu fiskalnu godinu.
Osim supermarketa i prodavnica, Tesco upravlja i Tesco Bankom koja ima više od pet miliona klijenata.
EDEKA, Nemačka
Edeka je jedna od najvećih nemačkih supermarket-korporacija koja je u 2017. u Nemačkoj imala tržišni udeo od 20,3 odsto
Grupa također poseduje diskontnu marku supermarketa Netto. Prihod Edeke kontinuirano je rastao tokom poslednje decenije, dostigavši 55,7 milijardi evra u 2019. godini.
Lanac je takođe jedan od regionalnih lidera kada je u pitanju nivo zadovoljstva kupaca. Edeka upravlja lancem od više od 13.000 supermarketa koji pružaju posao za 381.000 zaposlenih.
REWE Group, Nemačka
REWE Grupa je drugi po veličini lanac supermarketa u Nemačkoj iza EDEKA-e.
Takođe posluje u 10 drugih evropskih zemalja. Osnovana 1927. godine, REWE je zadruga u vlasništvu oko 3.000 svojih nezavisnih maloprodajnih članova.
Prodajna linija uključuje REWE, REWE CENTAR, REWE CITY, supermarkete Toom i BILLA, diskont PENNY, trgovine Toom DIY i B1 Discount DIY trgovine, kao i ProMarkt potrošačke elektronske trgovine.
Auchan, Francuska
Francuska multinacionalna grupa vodi jedan od najvećih trgovinskih lanaca na svetu, sa prisustvom u Francuskoj, Italiji, Španiji, Portugalu, Luksemburgu, Poljskoj, Rumuniji, Mađarskoj, Kini, Tajvanu, Rusiji i Ukrajini.
Kompanija je pokrenula plan uštede troškova kroz takozvani renesansni plan oživljavanja, pomoću kojeg je povećala zaradu u 2020. godini uprkos pandemiji COVID-a 19.
Dobit kompanije je u 2020. godini iznosila 1,6 milijardi evra, što je porast od 27 posto u odnosu na prethodnu godinu.
(Telegraf Biznis)