Kako su Nemci, mimo svoje volje, napravili ozbiljan ekonomski problem
Odredbe koje se odnose na sprečavanje širenja kovida-19 počele su na proleće 2020, a sada još od pre Božića, smeju da rade samo prehrambene radnje, apoteke, trafike, pumpe
Neesencijalni biznisi, što se prvenstveno odnosi na maloprodaju, u Nemačkoj ne rade već mesecima, i to se svakako odrazilo na pad potrošnje.
I da hoće, nemački građani nemaju gde da troše novac, a osim toga, porasla je svest o štednji. Banke, stoga, u poslednje vreme odbijaju štediše, jer ne znaju gde će sa svim tim novcem.
Situacija je otišla prilično daleko, i stručnjaci sada upozoravaju i podsećaju da je upravo potrošnja "izvukla" Nemačku iz krizne 2008/09. godine.
Odredbe koje se odnose na sprečavanje širenja kovida-19 počele su na proleće 2020, a sada još od pre Božića, smeju da rade samo prehrambene radnje, apoteke, trafike, pumpe. Frizeri su se dugo borili da mogu početi da rade, a onlajn kupovina jeste zaživela, ali očigledno - nedovoljno.
Amazon je značajno napredovao tokom pandemije, ali sve u svemu, Nemcima kao da više nije do kupovine. Slaba potrošnja je sada stvorila ozbiljan ekonomski problem. Institut nemačke privrede (IW) izračunao je da su potrošači u ovoj zemlji potrošili u proseku najmanje 1.250 evra manje za robu široke potrošnje.
Na kraju, to je velika rupa uzimajući u obzir svotu novca koji se "obrće" u Nemačkoj, a to je 116 milijardi evra. Drugim rečima, potrošnja je pala 6,1 odsto u odnosu na 2019, i ovo je najveći pad u poslednjih 70 godina. Zanimljivo je, recimo, da je kupovina nameštaja ili automobila u drugoj polovini 2020. porasla za 5 odsto.
Nemci su verovatno više sređivali kuću, jer su vreme pretežno provodili u njoj, a sa druge strane - rad na daljinu je postao masovna pojava, pa je bilo potrebno kupiti sto i opremu za rad. Ono što je svakako očekivano, jeste da je modna industrija dosta pogođena, odnosno znatno manje se kupovala odeća i obuća.
Uslužni sektor najviše podbacio
Ekonomista "IW"-a, Hubertus Bardt, kaže da se samo u tom domenu potrošnja smanjila za čak 78 milijardi evra, što je 2% BDP-a Nemačke. S druge strane, trgovinski lanac REWE je prijavio prilični fenomen.
Oni su ostvarili rekordni promet, ali ne kada je reč o hrani, već u tzv. NFI sektoru - non-food items. To su prodavnice koje uglavnom nude razne stvari i predmete, dakle - ne samo hranu, pa su Nemci koristili priliku da tako dođu do neesencijalne robe.
Zabeležena je još jedna zanimljiva pojava: kako radnje u središtima gradova ne rade, tu su se masovno sada "nastanili" beskućnici, te Nemcima glavne ulice "više nisu tako privlačne za šetnju". Ušteđevine Nemaca dostižu rekordne iznose, što je problem i za banke. Granica je po pravilu određena na 100.000 evra, ali se već priča da neke banke tu granicu žele da smanje na samo 25.000 evra.
Opet, ostaje pitanje, gde Nemci da potroše svoje pare?
(Telegraf Biznis)