Kostolčani mogu da kupe najviše espresa: Kako se došlo do ove računice?
Prema espreso indeksu najveću kupovnu moć u Srbiji imaju Kostolac, Obrenovac, ali i Lajkovac
Espreso indeks nam pokazuje kupovnu moć građana pomoću cene kratkog espresa i prosečne plate. Sa druge strane, Svrljig i Raška su mesta koja imaju najmanji ovaj indeks.
Tako, Kostolčani svojom zaradom mogu da kupe najviše šoljica espresa u Srbiji, pokazuje istraživanje „Espreso indeks” Instituta za razvoj i inovacije, koje se bavi računanjem kupovne moći u lokalnim samoupravama u Srbiji.
Indeks je dobio ime zbog toga što se kratki espreso koristi kao jedinica za poređenje, i to tako što se poredi odnos cene espresa i prosečne plate. Tako najviše šoljica mogu da kupe žitelji Kostolca, dok najmanje ovog poznatog napitka mogu da kupe stanovnici Raške.
Kupovnom moći se može objasniti koliko možete kupiti espresa, ali jasno je da je važno i postojanje bioskopa, pozorišta, džez kluba ili zatvorenog bazena, objašnjavaju s ovog Instituta zašto opštine s većom kupovnom moći ne privlače nužno i više ljudi.
Anketirani su ugostiteljski objekti u centru koji nemaju specifične karakteristike.
Ono što je pokazalo ovo istraživnaje jeste da najveći indeks imaju opštine u kojima su dominantne ekonomske oblasti rudarstvo i energetika, odnosno ona područja u kojima se se nalaze termoelektrane.
Espreso indeks je prvo takvo istraživanje urađeno u 174 gradova i opština u Srbiji, a primenjen je koncept sličan „Big Mac indeksu” koji časopis The Economist koristi za upoređivanje svetskih valuta koristeći vrednost hamburgera u restoranu brze hrane u zemljama širom sveta.
(Telegraf Biznis)