Komuniciraju rukama i nogama: Gradnja auto-puta uzela maha, po neimarima se navija sat kod Čačka

Radovi su u punom jeku, a trasa je već dobila svoje prve obrise

Foto: RINA

Čačanska sela koja se nalaze na deonici auto-puta od Preljine do Požege prethodnih meseci imaju duplo više stanovnika nego inače. Starosedeocima su komšije Kinezi koji rade na izgradnji auto-puta, a od ranih jutarnjih sati - nekada mirna sela sada su prava gradilišta.

Radovi su u punom jeku, a trasa je već dobila svoje prve obrise. Iako su pojedinci bili skeptični zbog svih promena koje su zadasile njihova sela, kažu da sa Kinezima nemaju nikakvih problema.

- Oni su tu skoro godinu dana. Bilo nam je neobično kad izađemo ispred kuće i vidimo toliko nepoznatih ljudi, ali oni su nas potpuno razuverili. Po njima možemo da navijamo sat, jer tačno u sedam ujutru mašine počinju da bruje i ne gase se do mraka - kaže Rada Vukajlović i dodaje:

"Neumorni su i rade izuzetno vredno. Mahom žive u kampovima ili u privatnom smeštaju. Ljubazni su, ali ne pričaju mnogo sa nama. Jedino kad traže šifru za internet, tada smo se sporazumevali "i rukama i nogama" dok nismo shvatili za šta su nas zamolili".

Auto-put do Prijevora ide dolinama reka Čemernice i Zapadne Morave, nakon koje ulazi u brdsko-planinski teren i zaobilazi Ovčarsko-kablarsku klisuru. Vredni neimari se svakodnevno susreću sa raznim problemima kao što su podzemne vode i gasovi, a problem je i klizanje terena.

Završetkom deonice do Pakovraća, koja je najavljena do kraja godine, pospešiće se brži protok saobraćaja kroz srce Srbije ka mnogim turističkim destinacijama.

- Mi to možemo da uradimo samo ako budemo radili svakog dana u tri smene. Mi to moramo tako da etabliramo. Nije dovoljno da radimo po dve smene od 10 sati, moramo da radimo 24 sata i to je knap da završimo ovo do kraja godine - kazao je Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Trasa budućeg auto-puta od Preljine do Požege, kažu građevinski stručnjaci, jedinstveno je gradilište u ovom delu Evrope. Zahtevna geomorfologija iziskivala je intenziviranje radova kineskih neimara, a ključni deo na potezu od Preljine do Pakovraća, tunel Trbušani, probijen je i u toku su završni radovi.

Deonica Preljina-Požega jedana je od najzahtevnijih na Koridoru 11, jer se na dužini od tridesetak kilometara grade tri tunela, 35 mostova, 11 nadvožnjaka i tri petlje.

Video: Ugostitelji izdržali pandemiju zahvaljujući ovom rešenju: Partner koji nam je pomogao da opstanemo

(Telegraf Biznis/Rina)