Hoće li se Reno i Nisan "razvesti zbog preljube Francuza u Kini"?
Francuska firma je prošle nedelje objavila kako planira da se još jednom oproba u Kini, pri čemu je Reno odbacio Nisan, okrećući se kineskoj privatnoj kompaniji "Geely Holding Group"
Dok partneri u jedva preživeloj alijansi koja spaja Nisan i Reno užurbano rade na prevazilaženju nesporazuma iz prošlosti i na jačanju zajedničkog duga, rađa se nova "iskra nesporazuma" koja može dovesti i do konačnog kolapsa uske saradnje.
Glavni izazov će se u bliskoj budućnosti ogledati u povratku Renoa na tržište Narodne Republike Kine.
Dogovor koji su partneri postigli tokom 2020, predviđao je da se francuski proizvođač odrekne potencijala prodaje putničkih automobila u Kini i da taj deo tržišta prepusti japanskoj kompaniji Nisan, piše autorepublika.com.
Ali sada, svega godinu i po dana kasnije, deluje da se Reno pokajao što je najveće svetsko automobilsko tržište prepustio Nisanu.
Francuska firma je prošle nedelje objavila kako planira da se još jednom oproba u Kini, pri čemu je Reno odbacio Nisan, okrećući se kineskoj privatnoj kompaniji "Geely Holding Group".
Zamišljeni zajednički poduhvat Reno - Geely, sklapao bi i prodavao hibride u Kini, i još važnije, razmotrio bi stavljanje u funkciju Renoove fabrike u Južnoj Koreji, koja bi proizvodila hibride za brend Lynk & CO, u vlasništvu firme "Geely Holding Group".
Još uvek je nejasno kako će se ovaj plan odraziti na Renoovu alijansu s Nisanom i mlađim članom "vesele ekipe", firmom Micubiši. Oni koji su bliski upravi Nisana navode da će rukvodstvu japanskog diva biti potrebno više vremena, kao i temeljnija diskusija s Renoovom postavom u vezi s efektima koje će uzrokovati nova ideja lansirana iz Evrope.
Vezivanje za Geely bi pomoglo Renou da jednim potezom "ubije više muva".
Ne samo da bi na taj način Francuzi dobili instant pristup kineskom kupcu, već bi rešili i problem nedovljnog iskorišćenja proizvodnog kapciteta u Južnoj Koreji. Ali, potez ujedno otvara i brojna pitanja u pogledu opstanka partnerstva s Japancima koje traje već 21 godinu, a koje je u nokdaunu, praktično od hapšenja Gona (kraj 2018. godine).
Francuski div je na sličan način, tokom 2019, već šokirao rukovodstvo i akcionare Nisana, time što je pokušao da isposluje spajanje s grupacijom FCA, ali o tome prethodno nije prodiskutovao s "ortakom" iz alijanse.
Rešenje problema ili "teranje inata"?
Scenario nije realizovan, kao što je dobro poznato, na koji način se otvorila mogućnost da se ujedine koncerni PSA i FCA. Međutim, već tada je bilo jasno da odnos Renoa i Nisana polako propada.
Geely je, s druge strane, primenio veoma napadnu strategiju u želji da animira strane partnere. Kao rezultat te konstruktivne agresije, pod kontrolom Azijata su se našli Volvo i Lotus, dok je 2018. godine Li Šufu pazario 9,7% kapitala Daimlera, za šta je bilo potrebno 9 milijardi američkih dolara.
Ali, za predsednika Renoa, Žana-Dominika Senara, partnerstvo sa kompanijom Geely može pre biti lek za muku s kojom se francusko društvo suočava u Južnoj Koreji, nego što bi moglo biti nekakvo "teranje inata" u alijansi s Nisanom. Dodatno, nedaćama s kojima se Reno suočio u Južnoj Koreji - umnogome je "kumovao" i sam Nisan.
Renoova ćerka firma u Koreji, Renault Samsung Motors, svoje proizvodne kapacitete je koristila da bi zadovoljila potrebe Nisana, uključujući proizvodnju krosovera nazvanog Rogue (X-Trail), a koji je bio predmet izvoza u SAD, ali su Japanci preselili ovu aktivnost u sopstvene pogone kako bi ublažili problem predimenzioniranosti sopstvenih kapaciteta.
U maju 2020. je Nisan objavio da bi se "rado povukao iz Južne Koreje, gde lokalni igrači Hjundai i Kia dominiraju domaćim tržištem, držeći u zbiru oko 70% tržišnog udela".
- Kratkoročna namera bi zaista podrazumevala pronalaženje solucije za korejsku fabriku - kaže jedna osoba koja je dovoljno bliska da zna način na koji Senar razmišlja i kako prosuđuje aranžman s Geely-jem. "Njegova ideja je da održi fabriku u životu", dodaje.
Plan Gala vezan za Geely olakšaće mogućnost Renoa da ostane u igri na terenu na kom do sada nije imao previše uspeha. Dogovorom s kompanijom Geely, Francuzi se vraćaju na to tržište, "ruku pod ruku" s firmom koja jeste kineska, ali koja neguje ozbiljne globalne ambicije.
Geely i Reno su objavili da će predstaviti hibridna vozila marke Reno na kineskom tržištu. Ipak, uparivanjem s kineskim proizvođačem Geely, francuska kompanija će verovatno propustiti da ostvari sinergetske efekte koji i drže zajedno na okupu alijansu Reno-Nisan.
Nisan je važan igrač na kineskom tržištu i nastavlja dalje da razvija "ortakluk" s Dongfengom, kao lokalnim partnerom.
Opet, dodavanje Geely-ja u širu kombinaciju, moglo bi doneti dobrobiti i samom Nisanu. Skoro svi proizvođači imaju po dva kineska "ortaka", pa je to slučaj i sa Tojotom i Folksvagenom. Nema sumnje da bi Nisanu značilo da proširi svoje alternative u nabavci i distribuciji, što bi bilo izvodljivo upravo s Geely-jem.
Kuda ide alijansa?
Otkako su partneri u galsko-samurajskoj alijansi objavili da primenjuju strategiju "svako svojim putem", vesti o zajedničkim projektima dva lidera alijanse su postale retke. Ideja je bila da partneri iskoriste preimućstva koja imaju na konkretnim tržištima. Međutim, od tada, svi do jednog u alijansi, dakle Reno, Nisan i Micubiši, muku muče da uopšte uđu u zonu poslovanja lišenog gubitaka.
Ali, Nisanov izvršni direktor, Makoto Ušida, nije zatečen objavom kineske kompanije Geely i ne očekuje da se ovaj aranžam odrazi na partnerstvo s Renoom, tvrdi osoba koja je bliska mislima rukovodećeg Japanca.
Dve kompanije napreduju u deobi inženjering rešenja za dolazeće električne automobie i konačno koriste identičnog dobavljača za baterije, kompaniju Envision AESC.
Reno je još u junu objavio da će za partnera uzeti pomenutu firmu i to u projektu izgradnje fabrike baterija. Ideja je da se ona otvori tokom 2024. godine, a onda je i Nisan u julu izašao u javnost s informacijom da će biti izgrađena još jedna fabrika u Britaniji koja će obezbeđivati 100 hiljada baterijskih pakovanja za njihova e-vozila.
(Telegraf Biznis)