Detalji nove fiskalizacije: Kad morate da menjate kasu, i da li sistem može da se "prevari"
*Rok za promenu fiskalnih kasa je pomeren za još šest meseci *Za novu fiskalizaciju 6 milijardi dinara subvencija
Za zamenu starih fiskalnih uređaja određen je prelazni rok koji počinje 1. novembra ove godine i traje do 30. aprila naredne godine.
Odluka će biti utvrđena i zakonskim izmenama koje su planirane za sledeću nedelju, najavio je ministar finansija Siniša Mali koji je objasnio da je privreda predložila šestomesečni prelazni period kako bi imali vremena da se prilagode na novi model.
Dodao je i da je novina da neće biti potrebe za defiskalizacijom kasa.
Nove fisklane uređaje moraće da imaju gotovo svi privrednici, bili mali ili veliki, izuzev taksista, advokata, kao i prodavaca na pijacama koji prodaju robu iz sopstvene proizvodnje, odnosno onlajn prodavci.
Kako je istaknuto, novi model ne nosi troškove za poreske obveznike, već će država preuzeti veći rizik na sebe.
- Novi sistem fiskalizacije podrazumeva da postoji mali uređaj, koji je sve vreme u onlajn komunikaciji sa Poreskom upravom, dakle komunicira s njom u realnom vremenu. Svaka komunikacija i svaka transakcija koja se dešava, se u realnom vremenu oslikava i na softveru, odnosno serveru Poreske uprave - objasnio je Siniša Mali.
Istakao je da će to pomoći i poreskim inspektorima da mogu lakše da utvrde ko ne izdaje račune i znaće se gde treba da se uputi poreska kontrola.
Prema njegovim rečima fiskalni uređaj će moći da bude i mobilni telefon i tablet, važno je samo da on bude sertifikovan od strane Poreske uprave i povezan sa njom.
Od e-fiskalizacije, kako je rekao, koristi će imati i potrošači i da će zapravo biti najveći kontrolori sistema jer svaki račun koji se izdaje imaće kju ar kod. Objasnio je da će e-fiskalizacija biti ušteda za privredu, jer neće biti godišnjih servisa kasa, papira, sertifikata uređaja, a i mnogo je veća fleksibilnost novih uređaja.
Ministar je ponovio da privreda neće imati nikakav trošak oko uvođenja novog fiskalnog sistema, a za pokrivanje tih troškova u budžetu je obezbeđeno šest milijardi dinara.
Objašnjeno je i da je račune moguće izdavati i kad se internet veza prekine.
Naime, poreski obveznici će biti dužni da imaju najmanje jedan lokalni procesor fiskalnih računa po prodajnom objektu, koji će beležiti i elektronski potpisivati sve obavljene transakcije do ponovnog uspostavljanja internet veze.
Ovako će biti rešavan i problem obveznika koji posluju u područjima sa slabijim internet signalom, a kako je naveo ministar, vođeni su razgovori i sa mobilnim operaterima i kompanijama koje prave softver.
Da li mogu da izdajem račune i prilikom prekida interneta?
Da, račune je moguće izdavati i kada postoji prekid internet veze, što je i zakonska obaveza. U skladu sa zakonom, izuzev u slučaju onlajn prodaje, poreski obveznici su u obavezi da imaju najmanje jedan lokalni procesor fiskalnih računa po prodajnom objektu. On će beležiti i elektronski potpisivati sve obavljene transakcije do momenta ponovnog uključenja.
Troškovi i subvencije?
Neće biti troškova za poreske obveznike. Država će putem subvencija pokriti obeznicima fiskalizacije neophodne troškove prelaska na novi model. Poreski obveznici će direktno dobijati novčana sredstva potrebna za prelazak na novi model fiskalizacije.
Da li je moguće prevariti sistem?
Cilj i jeste da se deo privrede koji posluje u tzv. sivoj zoni prevede u legalno poslovanje. Poreski algoritam napravljen je tako da automatski reaguje na rizične privrednike. Ukoliko, recimo, neko prijavi dve transakcije pa onda neku preskoči i zabeleži petu, to je poreznicima odmah "signal za uzbunu", jer su računi kriptovani.
To će naročito biti vidljivo u noćnom klubu posle 1 sat. Osim toga, postojaće i onlajn nagradne igre pa će rizik za kršenje ovih zakonskih obaveza biti preveli.
Ove, i ostale informacije dostupne su i na sajtu budiefiskalizovan.gov.rs
(Telegraf Biznis)