Vikend u znaku Crnog petka je iza nas: Građani Srbije očekivali veće popuste
Više od 40% naših čitalaca odustalo od kupovine zbog slabih akcija u radnjama
Čuveni Crni petak je iza nas, a ove godine je obeležen 26. novembra, tradicionalno posle Dana zahvalnosti u SAD. Danas kupoholičari "praznuju" i Sajber ponedeljak, kada kreću akcije za onlajn kupovinu.
Ono što smo u vikendu koji je prošao mogli da primetimo jeste da je bilo redova ispred radnji, posebno u tržnim centrima, ali i da se naručivalo putem interneta, što je sada - sa zdravstvenog aspekta - bezbedniji način trgovine.
Pitali smo vas koliko ste novca potrošili ovog Crnog petka i da li ste zadovoljni popustima, a evo kako ste odgovorili:
11,39% vas šopinguje na Crni petak svaki put, a ove godine ste potrošili do 100 evra;
11,88% vas šopinguje na Crni petak svaki put, a ove godine ste potrošili više od 100 evra;
Samo 1,98% vas spremno je da potroši čitavu platu tog dana;
Većina je, pak, glasala u "kontra smeru". Naime, 32,67% naših čitalaca kaže da bojkotuje Crni petak, dok 42,08% nije kupovalo zbog slabih popusta, odnosno očekivalo je veće akcije.
I zaista, neke radnje su snizile artikle svega 10%, 20% do 30%, što možemo smatrati "sezonskim" ili tipičnim "povremenim" sniženjem.
Poznato je da su, na primer, popusti u SAD išli do čak 90 odsto svake godine, kada je tzv. Black Friday, te su naši kupci u tom smislu uvek poredili tržišta. Ali, da li je tako bilo i u 2021? Da li su se trgovci iz Sjedinjenih Država "otvorili" usred rastuće inflacije, izazova s isporukama i zalihama, i poljuljane ekonomije?
Ono što je dodatna "zamka" ove godine jeste da neki popusti nisu imali smisao, budući da su regularne cene porasle, za određene proizvode. Dakle, usled skoka cena sirovina i problema u lancima snabdevanja, te skupljeg transporta, došlo je do povećanja cena finalnih proizvoda.
Trgovci se, pritom, još uvek trude i bore da nadomeste izgubljeni profit iz godine pandemije.
Na drugoj strani sveta, u Americi, WSJ piše da je Crni petak vratio kupce u fizičke prodavnice.
Tamošnji potrošači su, navodi se, potrošili više vremena i novca u prodavnicama tokom praznika Dana zahvalnosti nego u istom periodu prošle godine, iako je promet ostao ispod nivoa pre pandemije. Ovaj povratak označava preokret u odnosu na 2020, mada treba pomenuti da tu zemlju, kao i mnoge druge, i dalje "trese" inflacija.
Trgovci na malo su uspeli da obezbede potrošnju ključnog dana prodaje, odnosno za Crni petak, kažu analitičari, iako popusti nisu bili toliko rasprostranjeni ove godine - čak ni u SAD. Promet je u prodavnicama porastao za 61% ovog Crnog petka, u poređenju sa prošlom godinom, ali je pao za 27% u odnosu na 2019.
Praznični vikend za Dan zahvalnosti je takođe bio prvi, u poslednje vreme, da onlajn maloprodaja nije porasla u odnosu na prethodnu godinu, prema nekim procenama industrije. Internet trgovina je tokom Crnog petka pala na 8,9 milijardi dolara, sa 9 milijardi dolara iz 2020, dok je onlajn prodaja na Dan zahvalnosti iznosila otprilike 5,1 milijardu dolara.
(Telegraf Biznis)