"Dok traje inflacija, nema smirivanja cena": Brodski transport ne popušta
Za većinu ugovora o transportu tereta pregovara se na godišnjem planu, iako mnogi veliki špediteri mogu imati višegodišnje ugovore sa različitim prevoznicima
Kompanije se spremaju za oštriji porast cena transporta i logistike sledeće godine, nakon što su troškovi vezani za lance snabdevanja porasli tokom pandemije.
Provajderi transporta i logistike traže veliko povećanje cena za ugovore za narednu godinu, signalizirajući da će inflatorni pritisak, izazvan snažnom tražnjom i ograničenim kapacitetom na tržištima tereta, verovatno potrajati.
S obzirom na to da velika potražnja za transportom i dalje daleko nadmašuje ograničen kapacitet u celom sektoru transporta, stručnjaci iz industrije kažu da transportni operateri imaju moć da podignu cene kada pregovaraju o novim ugovorima.
Rukovodioci brodova koji plove okeanima kažu da očekuju da će se stope utvrđene u mnogim godišnjim ugovorima udvostručiti, u poređenju sa sporazumima koji su sklopljeni ranije ove godine, pre nego što su uska grla u lancu snabdevanja smanjila kapacitete.
Neke kompanije koje se bave transportom predviđaju dvocifreni rast ugovorenih stopa za 2022. Cene su rasle u celom sektoru transporta, uključujući isporuku paketa, transport, prekookeanski transport i skladištenje, o čemu smo i pisali krajem jula.
Za većinu ugovora o transportu tereta pregovara se na godišnjem planu, iako mnogi veliki špediteri mogu imati višegodišnje ugovore sa različitim prevoznicima. "Mislim da su ljudi trenutno malo šokirani", rekao je Tod Bulmeš, izvršni direktor logistike i član odbora u "Council of Supply Chain Management Professionals".
Cene na većini tržišta teretnog transporta i logistike generalno variraju između, uglavnom stabilnih dugoročno ugovorenih stopa, i promptno tržišnih cena koje su osetljivije na promene u potražnji i dostupnosti kapaciteta.
Cene na spot tržištima za prekookeanski transport, generalno transport i druge logističke usluge, naglo su eskalirale ove godine. Sve u svemu, domaće stope otpreme robe drumskim i železničkim saobraćajem u SAD su ove godine porasle za oko 23% u odnosu na 2020, piše WSJ.
Neki opšti zaključak je da će cene u svim sektorima ići naviše, sve dok traje osnovna inflacija u privredi. Pretpostavka je da će cene za otpremu kontejnera koji putuju morem verovatno dostići rekorde, u skladu sa godišnjim ugovorima, o kojima se obično pregovara početkom godine.
(Telegraf Biznis)