Pet godina IKEA Srbija - koji su rezultati i šta čeka kupce?
"Cilj nam je da budemo dostupniji i pristupačniji", kaže Urošević za naš portal
Najavljujući niže cene za svoje najpopularnije proizvode, IKEA Srbija je zakoračila u novu poslovnu godinu. Kako bismo saznali više o ovoj i drugim strategijama poslovanja kompanije, odnosu prema zaposlenima i planovima koje imaju za dalji razvoj u Srbiji, Telegraf.rs razgovara sa Strahinjom Uroševićem, direktorom tržišta IKEA Srbija.
- Iza vas je još jedna uspešna poslovna godina u kojoj beležite rast. Koliko je to ohrabrujuće, a koliko izazovno u smislu dostizanja ciljeva u novoj fiskalnoj godini?
- Dobri rezultati uvek ohrabruju, posebno kada su ostvareni i pored realnih izazova sa kojima se suočio ceo privredni sektor. Ovde pre svega mislim na određene prepreke u lancima nabavke i porast troškova poslovanja. U IKEA Srbija, uvek smo vođeni svojom vizijom – da stvorimo bolju svakodnevicu za mnoge ljude, i nama je veliko zadovoljstvo kada i kroz poslovne rezultate vidimo da mnogo ljudi želi i može da primeni IKEA rešenja u svom domu.
Ove godine zabeležili smo rast od 14%, a ja sam posebno zahvalan svojim kolegama na predanom radu i spremnosti da se brzo prilagode novim načinima rada i zahtevima tržišta.
- Naredna godina bi, po svemu sudeći, mogla biti izuzetno izazovna za potrošače. Na koji način ćete osigurati da proizvodi ostanu pristupačni prosečnom kupcu?
- Naš svakodnevni zadatak oduvek je bio da proizvode učinimo dostupnim velikom broju ljudi, a to je u današnje vreme posebno važno, ako imamo u vidu okolnosti u kojima živimo. Globalne promene – porast cena sirovina i energenata, kao i inflacija, utiču na sve, pa i na nas, ali intenzivno radimo na tome da pronađemo način da finalne cene naših proizvoda ostanu što pristupačnije kupcima.
Kako bismo odgovorili na ove izazove, od početka oktobra snizili smo cene nekih grupa proizvoda i do 20%, a među njima su i oni koje IKEA kupci u Srbiji najviše vole – naša popularna KALLAX rešenja za odlaganje, MALM kreveti, KIVIK sofa, MAMMUT dečji nameštaj i još mnogi drugi.
Nastojaćemo da što duže održimo ovu povoljnu ponudu, ali i da je proširimo na dodatne proizvode, kako bismo bili još dostupniji što većem broju ljudi.
- IKEA ima prepoznatljiv, jedinstven duh koji privlači ljude. U čemu je tajna?
- Duh jedne kompanije uvek počiva na vrednostima koje moraju da se neguju iznutra, da bi bile vidljive spolja. Naše vrednosti su utkane u sve što radimo i određuju način na koji razvijamo svoju kulturu, donosimo poslovne odluke ili brinemo o ljudima i planeti.
Uvek nastojimo da budemo bolji, da pojednostavimo načine rada, obazrivi smo u pogledu troškova i negujemo atmosferu u kojoj svako može da bude to što jeste, kako bi mogao da doprinese kompaniji na najbolji način.
- Da li su u izazovnim vremenima, vrednosti kompanije dovoljne da zadrže zaposlene? Kakva su vaša iskustva?
- Istraživanja pokazuju da je većini zaposlenih ljudi važno da imaju interesantne zadatke, da se njihov trud uvažava i da imaju osećaj „pripadnosti” i zajedništva, na poslu i van njega. Mi se sa tim slažemo i trudimo se da naši zaposleni ne doživljavaju posao samo kao način da zarade novac, već da vole svoj posao i kompaniju u kojoj rade.
Redovno osluškujemo potrebe naših kolega i volimo da konstantno unapređujemo procese i način rada. Koncept centralizovanog donošenja odluka zamenili smo idejom da svaki zaposleni ima potencijal da donosi odluke, i da zajedno možemo da razvijamo biznis. To znači da menadžere podstičemo da prepuste kontrolu članovima svog tima i da, umesto davanja odgovora, slušaju, pitaju i motivišu zaposlene da preuzmu odgovornost i donose odluke.
Naravno, imamo na umu i izazovna vremena u kojima živimo. Naša je odgovornost da u svim sferama budemo na strani naših kolega, pa tako i kada je poboljšanje primanja u pitanju. Pored godišnjeg, dve godine zaredom, obezbedili smo i međugodišnje povećanje plata. Trenutna ekonomska situacija u svetu nas dodatno podstiče da radimo na tome da olakšamo našim zaposlenima da se prilagode novoj realnosti, koja se neprekidno menja.
- Pomenuli ste da vam je važno da čujete mišljenje zaposlenih. Da li mislite da upravo u tome leži budućnost odnosa zaposlenih i poslodavca i najvažniji način da se talentovani ljude zadrže u kompaniji?
- Za nas je oduvek bilo važno da smo okrenuti ljudima. Bilo da to nosi izazove ili mogućnosti, na kraju dana je sve stvar zajedništva i načina na koji komuniciramo jedni sa drugima. Bitno nam je da naši zaposleni znaju da mogu da iskažu svoje mišljenje i da će to mišljenje neko čuti. Godinama sprovodimo anonimnu anketu u okviru koje naši zaposleni ocenjuju zadovoljstvo kompanijom i rukovodiocima.
Mogu slobodno da zaključim da su za nas ovi rezultati podjednako značajni koliko i poslovni rezultati, i imaju veliki uticaj na kreiranje daljeg plana poslovanja. U dvosmernoj komunikaciji vidimo budućnost, jer nema pravog zajedništva bez obostranog razumevanja i iskrene podrške.
- Kada smo kod podrške zaposlenima, šta je to što biste istakli kao najvažniju dodatnu pogodnost za svoje kolege?
- IKEA želi da nagradi i ohrabri svoje zaposlene kroz niz pogodnosti. Istaći ću samo neke, koje upravo naše kolege izdvajaju kao najznačajnije. To je svakako privatno zdravstveno osiguranje, koje je dostupno svim našim kolegama, kao i programi kojima se nagrađuje dugogodišnja lojalnost – dodatnih pet dana odmora nakon pet godina rada, i program Tack! (hvala, na švedskom), kroz koji zaposleni mogu da ostvare dodatni prihod za penzioni fond.
Važno nam je i da pomognemo zaposlenima da uspostave zdravu ravnotežu između privatnog i poslovnog života. Poseban fokus nam je na mladim roditeljima, pa smo uveli jednomesečno plaćeno odsustvo za IKEA tate koje mogu da provedu sa svojom bebom i pomognu svojim partnerkama u procesu vraćanja na posao. Tu je i Mesec prilagođavanja za roditelje, tokom kog mame ili tate mogu da rade pola radnog vremena, a budu plaćeni za puno radno vreme. Raduje me što je sve više kolega zainteresovano da iskoristi ove mogućnosti.
- I kroz navedene pogodnosti, i kroz vaše javno zalaganje, primetan je vaš stav o ravnopravnosti i jednakim mogućnosti za sve. Zašto je to pitanje značajno za Vašu kompaniju?
- Za nas ravnopravnost nije pitanje, ono je deo našeg nasleđa i svega što radimo. Želimo da se svi osećaju slobodnim da budu ono što jesu, da imaju ista prava i mogućnosti bez obzira na godine, pol, seksualnu orijentaciju ili poreklo.
Verujemo da svako od nas daje svoj lični pečat i doprinos kompaniji i da nas različitosti čine bogatijima. Takođe, ravnopravnost i različitosti su dobri i za naš biznis. Omogućavaju nam da privučemo više talentovanih ljudi, dok inkluzivnost doprinosi dobroj atmosferi i zadovoljstvu unutar timova, što je vrlo podsticajno za naše kolege. Na kraju, i kupcima je važno da znaju da kupuju u kompaniji koja se zalaže za vrednosti slične njihovim.
- IKEA Srbija prepoznata je i po zalaganju za osetljive grupe stanovništva. Koji su to projekti i teme koje najčešće podržavate?
- Veoma nam je bitno da damo doprinos izgradnji društva u kom poslujemo. Želimo da iskoristimo svoje kapacitete kako bismo promovisali sve ono što smatramo ispravnim i da pružimo podršku tamo gde je potrebna. Osluškujući potrebe zajednice, u narednom periodu posvetićemo posebnu pažnju integraciji osoba sa invaliditetom. U planu nam je da pokrenemo prilagođene programe prakse za osobe sa invaliditetom i potencijalno olakšamo njihovo zapošljavanje. Nedavno smo završili opremanje inkluzivnog centra organizacije ,,Evo ruka’’, a trudićemo se da menjamo i naše radno okruženje, kako bi postalo pristupačnije i inkluzivnije.
Među najvažnijim temama nam svakako ostaje dobrobit dece. Kroz sve oblike naše podrške zajednici uvek gledamo da benefite osete deca i mladi. Bilo da je to opremanje prostora za izbeglice ili sigurne kuće, trudimo se da najmlađi članovi našeg društva zaista dobiju bolje mesto koje mogu nazvati domom. Tokom sledeće godine planiramo i nove sjajne projekte, kojima se neizmerno radujem.
U okviru naše Agende za različitost i inkluziju, podržavamo i druge osetljive grupe, poput izbeglica, žena sa iskustvom nasilja i LGBT+ osoba. Iza nas su brojni važni projekti koje smo sprovodili sa partnerima iz nevladinog sektora. Nastavićemo da radimo na ovakav način, jer želimo da doprinosimo pozitivnim promenama u našem društvu.
- Koji je vaš sledeći korak kada je reč o poslovanju u Srbiji?
- Naš prioritet u narednom periodu ostaje da IKEA asortiman i usluge učinimo još pristupačnijim i dostupnijim što većem broju ljudi u Srbiji. Nastavićemo da investiramo u cene naših proizvoda, a istovremeno želimo i da širimo prodajne kapacitete. Razvili smo pristup koji objedinjuje online i offline kanale i kupcima omogućava da izaberu kada, gde i kako žele da započnu svoje IKEA iskustvo: dolaskom u robnu kuću, naručivanjem sa našeg web shop-a, ili služeći se našim Lokacijama za preuzimanje koje su odnedavno dostupne na 33 mesta u celoj Srbiji. Dodatno, u narednoj godini fokus će nam biti da budemo bliži našim kupcima na Novom Beogradu, ali i u većim gradovima poput Novog Sada i Čačka.
U protekloj fiskalnoj godini otvorili smo ritejl park – AVA Shopping Park, pored IKEA robne kuće – to je investicija vredna više od 55 miliona evra, koja obezbeđuje 400 novih radnih mesta.
Plan za naredni period uključuje i drugu fazu izgradnje AVA Shopping Parka koji će obuhvatiti dodatnih 14 zakupaca i treba da bude otvoren u proleće sledeće godine.
- Osim pristupačnosti i dostupnosti, čime ćete još nastojati da privučete kupce? Da li nam možete najaviti nešto od novih trendova koji će biti u fokusu u narednom periodu?
Za nas je sagledavanje potreba lokalnih potrošača važnije od donošenja globalnog trenda. Jedna od specifičnosti tržišta u Srbiji jeste upravo to što se neke naše navike preklapaju sa modernim tendencijama, pa vidimo da će modularni nameštaj i višenamenski proizvodi ostati popularna rešenja za uređenja doma. Slično je sa trendom održivog načina života. Mnogi od nas odrastali su u porodicama gde je bilo važno ne bacati hranu, štedeti energiju, popravljati stvari i koristiti resurse koje imamo što je bolje moguće. Danas upravo ove navike postaju osnova održivog načina života i cirkularnosti.
Kao kompanija koja brine za planetu, trudimo se da upravo prakse održivog života ponudimo kupcima kroz proizvode, usluge, ali i edukacije, koje su dobre i za zaštitu životne sredine i za kućni budžet. Iz tog razloga okrećemo se sve široj ponudi cirkularnih rešenja. Kada neko odluči da svoju dnevnu sobu oprema IKEA nameštajem, može da razmišlja o dugoročnim mogućnostima.
Promenljive navlake za sofe nude mogućnost promene celokupnog izgleda prostorije. Tu su takođe i besplatni rezervni delovi, ali i mogućnost zamene nameštaja putem programa Druga šansa. Jasno nam je da je danas mnogim ljudima važno da prostor u kom žive osveže novim detaljima, ali mi verujemo da i nameštaj zaslužuje drugu šansu. Zato otkupljujemo korišćeni IKEA nameštaj, koji se ponovo prodaje u našem Cirkularnom kutku, u vrednosti koja je ista kao otkupna.
(V.Bjelić)