Nova opasnost na društvenim mrežama: Ne šaljite nikome svoje platne kartice

Vreme čitanja: oko 3 min.

Korisnik bi, upozoravaju iz NBS, snosio punu odgovornost za štetu koja bi mu bila naneta, upozoravaju u NBS

Foto: Tanjug/AP

Narodna banka Srbije (NBS) upozorila je na ponude sa društvenih mreža za izradu "lepših" platnih kartica na metalnoj podlozi i sa drugačijim dizajnom. NBS upozorava korisnike platnih kartica izdatih u Srbiji da ih ne dostavljaju trećim licima, niti da postojeće zamenjuju novom karticom sa izmenjenim dizajnom i novim materijalom.

Povodom ponuda na društvenim mrežama i veb-prezentacijama, za izradu platne kartice sa drugačijom podlogom i dizajnom, uz prebacivanje sigurnosnih elemenata postojećih kartica izdatih od ovlašćenih banaka, NBS ističe da takve usluge navode korisnike na postupanje koje je suprotno ugovorima i izlažu ih dodatnim rizicima.

- Bezbednost izdavanja i korišćenja platnih kartica jedan je od najvažnijih segmenata u poslovima s platnim karticama, zbog čega se primenjuju standardi, pravila i postupci kojih se pridržavaju svi učesnici u sistemu platnih kartica - ističe NBS.

Slanjem platne kartice korisnik može postupiti suprotno zakonskim obavezama jer deli personalizovane sigurnosne elemente tog instrumenta plaćanja, koji su od značaja za njeno korišćenje, zbog čega može snositi i odgovornost za eventualne zloupotrebe.

Korisnik bi, upozoravaju iz NBS, snosio punu odgovornost za štetu koja bi mu bila naneta eventualnom zloupotrebom platne kartice i preciziraju da je reč o neovlašćenoj proizvodnji platnih kartica, što kao posledicu može imati i druge zloupotrebe koje mogu nastati usled samovoljnog davanja platnih kartica i podataka s njih.

Foto: Tanjug/AP

Iz NBS podsećaju korisnike na bezbedno korišćenje kartica, a radi očuvanja poverenja i sigurnosti ovog bezgotovinskog platnog instrumenta, navode da karticu može koristiti samo osoba čije ime je odštampano na kartici, izuzev u slučajevima posebnih vrsta kartica, poput pripejd poklon-kartica, kada na kartici nije odštampano ime korisnika.

Savetuju da je nakon dobijanja koverte s PIN-om, ovaj broj potrebno zapamtiti, sme ga znati samo korisnik kartice i ne sme ga saopštavati nikom drugom.

Kao posebno važan savet navode da PIN nikako ne treba zapisivati na samoj kartici, niti ga nositi zajedno s karticom, recimo u novčaniku te da je prilikom podizanja novca s bankomata preporučljivo zakloniti rukom tastaturu kada se unosi PIN broj.

U slučaju krađe ili gubitka kartice, potrebno je u što kraćem roku o tome obavestiti izdavaoca kartice, koji će istog trenutka blokirati karticu i tako eliminisati mogućnost da se ona neovlašćeno iskoristi.

Korisnik kartice snosi rizik za eventualne zloupotrebe koje nastanu do momenta prijave krađe odnosno gubitka kartice, do iznosa definisanog važećim propisima. U slučaju da naknadno pronađe karticu koja je prijavljena kao ukradena odnosno izgubljena, korisnik je ne sme koristiti, već je obavezan da je vrati izdavaocu.

Foto: Shutterstock

Kada je reč o plaćanju kartica na internetu iz Narodne banke savetuju da je uvek neophodno proveriti da adresa veb-stranice na kojoj se nalazi formular za unos podataka o kartici počinje s „https”, da bi u toku plaćanja uvek trebalo pažljivo čitati sva obaveštenja i poruke koji se pojavljuju na ekranu i nikada ih ne bi trebalo zanemarivati ili zatvarati pre prethodnog čitanja.

Dodaju da za onlajn plaćanje nikada nije potrebno da se unosi PIN, a čak i kada se traži da se on unese, to nikada ne bi trebalo raditi jer je, kako navode iz NBS najverovatnije reč o pokušaju zloupotrebe.

Karticu ne bi trebalo fotokopirati niti je na drugi način umnožavati, a drugima nikada ne bi trebalo slati mejlom ili na neki drugi pisani način, podatke o kartici koji se koriste za kupovinu preko interneta, tj. ime i prezime, broj kartice, datum isteka i trocifreni kod na poleđini kartice.

(Telegraf Biznis)