Šest proizvoda koje turisti najčešće kupuju u Crnoj Gori: Šta vi donesete kući od komšija?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Cena proizvoda je za više od polovine ispitanika donekle važna (51,9 odsto), a za samo 14,8 odsto ispitanika veoma važna kada je u pitanju odluka o kupovini

Foto: Shutterstock

Top pet crnogorskih proizvoda su vino, pršuta, sir, rakija, masline i maslinovo ulje, pokazalo je Istraživanje navika kupovine inostranog stanovništva tokom posete u Crnoj Gori.

Na tržištu Srbije najzastupljeniji i najtraženiji crnogorski prehrambeni proizvodi su pršuta, pivo, vino, kao i zamrznuta riba. Međutim crnogorski proizvodi nisu baš zastupljeni u BiH, posebno u Federaciji Bosne i Hercegovine, uz izuzetak koji se odnosi na vina.

To se navodi u dokumentu Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma je, koje je u saradnji sa UNDP-ijem u okviru projekata "Unapređenje konkurentnosti privrede", realizovalo aktivnosti na izradi Studije za potrebe razmatranja uspostavljanja koncepta "Kuća crnogorskih proizvoda".

Države iz kojih potiču anketirani ispitanici su: Srbija (36,7 odsto), Bosna i Hercegovina (11,7 odsto), Albanija (1,7 odsto), Turska (8,3 odsto), Austrija (8,3 odsto), Ukrajina (pet odsto), i u manjom procentu ostale zemlje Evrope i sveta, piše portal CDM. 

Istraživanje navika kupovine inostranog stanovništva tokom posete Crnoj Gori pokazalo je da su najvažniji kriterijumi za odluku o kupovini stranih gostiju pouzdan i proveren kvalitet (4,25 odsto), sastav proizvoda (4,11 odsto), dok su im manje važni kriterijumi strano poreklo proizvoda (2,43 odsto), reklama za proizvod (2,54 odsto) i da je proizvod na akciji (2,87 odsto).

Cena proizvoda je za više od polovine ispitanika donekle važna (51,9 odsto), a za samo 14,8 odsto ispitanika veoma važna kada je u pitanju odluka o kupovini.

- Generalno posmatrano, prilikom kupovine proizvoda robe široke potrošnje tokom boravka u Crnoj Gori, najveći broj ispitanika (65 odsto) radije bira proizvode crnogorskih marki, dok za 33 odsto ispitanika nije važno poreklo proizvoda prilikom kupovine. Samo dva odsto ispitanika radije bira proizvode marki iz uvoza pri kupovini, a više od polovine ispitanika (64 odsto) prilikom izbora proizvoda radije kupuje proizvod proizveden na tradicionalan način u odnosu na one industrijske proizvode, dok trećina ispitanika (36 odsto) podjednako kupuje industrijske proizvode kao i one koji su proizvedeni na tradicionalan način - piše u dokumentu objavljenom na sajtu Vlade.

Naglašava se da analiza pokazuje da su povoljnije cene domaćih proizvoda u odnosu na proizvode iz uvoza, dostupnost proizvoda u trgovinama, kao i ukoliko bi proizvodi imali neku prepoznatljivu oznaku iz Crne Gore, faktori koji bi pozitivno uticali i naveli inostrane posetioce da više kupuju crnogorske proizvode tokom svog boravka u Crnoj Gori.

S tim u vezi prepoznato je nešto više od 13 proizvoda, a u top pet proizvoda su se našli sledeći crnogorski proizvodi: vino, pršuta, sir, rakija, masline i maslinovo ulje.

Osim toga istraživanje je pokazalo da postoji zainteresovanost i spremnost ispitanika da bi rado kupili tipične crnogorske proizvode kao suvenir.

- U najvećem broju su prepoznali crnogorske proizvode kao što su: vino, pršuta, rakija, vino, masline i maslinovo ulje, med, gusle, crnogorsku kapu, koje bi kupili kao suvenir iz Crne Gore. Pored ovih proizvoda kao atraktivni inostranoj javnosti izdvojili su se i med, dimljeno, suvo meso, pivo, ajvar, kajmak, voda, ali i gusle i drugi suveniri sa tradicionalnim motivima Crne Gore - piše u dokumentu.

Najzastupljeniji i najtraženiji crnogorski prehrambeni proizvodi su pršuta, pivo, vino, kao i zamrznuta riba. Trenutni godišnji plasman pršute na tržištu Srbije iznosi oko 100.000 tona.

(Telegraf Biznis)