Da li svetu preti "nova inflacija" zbog krize u Crvenom moru? Prva se oglasila IKEA

Vreme čitanja: oko 1 min.

Veliki brendovi su upozorili na nestašicu i probleme u snabdevanju, zbog prekida transporta kroz Suecki kanal

Foto: Shutterstock

Prekid rada teretnih brodova u Crvenom moru zbog napada militanata Huti iz Jemena dovodi do toga da globalni špediteri preusmeravaju brodove, što potencijalno dovodi do povećanja cena robe.

Svet se i dalje suočava sa posledicama prvobitne inflacije - nastale usled pandemije i rata u Ukrajini (a potom i Izraelsko-palestinskog sukoba), a sada se već pominje i "nova inflacija", podstaknuta krizom u Crvenom moru.

Švedski gigant nameštaja, IKEA, objavio je ove nedelje da istražuje mogućnosti da obezbedi dostupnost svojih proizvoda koji se, uglavnom, isporučuju preko Crvenog mora i Sueckog kanala iz azijskih fabrika na zapadna tržišta.

"Situacija u Sueckom kanalu će dovesti do kašnjenja i može dovesti do ograničenja dostupnosti određenih IKEA proizvoda", rekao je za Blumberg Oscar Ljunggren, portparol Inter IKEA Group.

U međuvremenu, kompanija Abercrombie & Fitch planira da pređe sa pomorskog teretnog na vazdušni transport kad god je to moguće, kako bi ublažila poremećaje u transportu.

Ranije ove nedelje, danska brodarska grupa Maersk saopštila je da je preusmerila brodove oko Afrike preko Rta dobre nade, zbog povećanog rizika od napada, smanjujući time efektivni kapacitet putovanja Azija-Evropa za 25%.

I nemačka transportna kompanija Hapag-Lloyd je sledila taj primer. Međutim, slanje brodova oko Afrike povećava povratno putovanje za skoro dve i po nedelje, što neizbežno smanjuje kapacitet transporta i povećava troškove.

Suecki kanal je, inače, vitalna transportna arterija koja upravlja sa oko 15% svetske pomorske aktivnosti, uključujući skoro 30% globalne trgovine kontejnerima.

Nedavni napadi, koji su se dogodili usred rata između Izraela i Hamasa, izazvali su novu vanrednu situaciju u trgovini i transportu, koja podseća na incident iz 2021. godine kada je jedan od najvećih kontejnerskih brodova blokirao kanal na šest dana, što je rezultiralo dnevnim troškovima od 9,6 milijardi dolara u globalnoj trgovini.

(Telegraf Biznis)