Da li svetu preti "nova inflacija" zbog krize u Crvenom moru? Prva se oglasila IKEA
Veliki brendovi su upozorili na nestašicu i probleme u snabdevanju, zbog prekida transporta kroz Suecki kanal
Prekid rada teretnih brodova u Crvenom moru zbog napada militanata Huti iz Jemena dovodi do toga da globalni špediteri preusmeravaju brodove, što potencijalno dovodi do povećanja cena robe.
Svet se i dalje suočava sa posledicama prvobitne inflacije - nastale usled pandemije i rata u Ukrajini (a potom i Izraelsko-palestinskog sukoba), a sada se već pominje i "nova inflacija", podstaknuta krizom u Crvenom moru.
Švedski gigant nameštaja, IKEA, objavio je ove nedelje da istražuje mogućnosti da obezbedi dostupnost svojih proizvoda koji se, uglavnom, isporučuju preko Crvenog mora i Sueckog kanala iz azijskih fabrika na zapadna tržišta.
"Situacija u Sueckom kanalu će dovesti do kašnjenja i može dovesti do ograničenja dostupnosti određenih IKEA proizvoda", rekao je za Blumberg Oscar Ljunggren, portparol Inter IKEA Group.
U međuvremenu, kompanija Abercrombie & Fitch planira da pređe sa pomorskog teretnog na vazdušni transport kad god je to moguće, kako bi ublažila poremećaje u transportu.
Ranije ove nedelje, danska brodarska grupa Maersk saopštila je da je preusmerila brodove oko Afrike preko Rta dobre nade, zbog povećanog rizika od napada, smanjujući time efektivni kapacitet putovanja Azija-Evropa za 25%.
I nemačka transportna kompanija Hapag-Lloyd je sledila taj primer. Međutim, slanje brodova oko Afrike povećava povratno putovanje za skoro dve i po nedelje, što neizbežno smanjuje kapacitet transporta i povećava troškove.
Suecki kanal je, inače, vitalna transportna arterija koja upravlja sa oko 15% svetske pomorske aktivnosti, uključujući skoro 30% globalne trgovine kontejnerima.
Nedavni napadi, koji su se dogodili usred rata između Izraela i Hamasa, izazvali su novu vanrednu situaciju u trgovini i transportu, koja podseća na incident iz 2021. godine kada je jedan od najvećih kontejnerskih brodova blokirao kanal na šest dana, što je rezultiralo dnevnim troškovima od 9,6 milijardi dolara u globalnoj trgovini.
(Telegraf Biznis)