"Troškovi su nam skočili 250 odsto": Posledice krize u Crvenom moru, očekuju se velika kašnjenja
Napadi Huta doveli su do skretanja plovila, kako bi se iz bezbedonosnih razloga izbegao jedan od najprometnijih brodskih puteva na svetu
Kriza u Crvenom moru traje već dve i po nedelje, zbog napada Huta na transportne brodove koji idu prema Izraelu, iako do dan-danas ostaje nejasno da li su svi brodovi zaista išli prema toj državi. Ipak, globalna trgovina već sada trpi, jer se ide obilaznim putem, a uz to - rashodi su sve veći.
To je realnost i za Tomasa O'Brajena, šefa porodične britanske kompanije Boxer Gifts, koja dizajnira društvene igre i sezonske poklone. Njihovi proizvodi se proizvode u Kini, tako da se firma, sa sedištem u Lidsu, u velikoj meri oslanja na globalnu isporuku.
Ali, napadi na komercijalne brodove u Crvenom moru doveli su do skretanja plovila (i samim tim do dužih ruta), kako bi se izbegao jedan od najprometnijih brodskih puteva na svetu. O'Brajen je među onim vlasnicima preduzeća koji su za BBC rekli da bi ova kriza mogla dovesti do kašnjenja isporuke robe i rasta cena.
Britanski maloprodajni konzorcijum (BRC) je, takođe, upozorio da bi prekid mogao da utiče na dostupnost proizvoda i cene, a izvršna direktorka, Helen Dikinson, kaže da je to "rezultat većih troškova transporta i osiguranja otpreme".
- Tokom narednih meseci, nekoj robi će biti potrebno više vremena da bude otpremljena - dodala je ona.
Gaj Platen, generalni sekretar Međunarodne komore za transport iz VB, upozorio je da će se efekti napada Huta i skretanje brodova sa glavne rute osetiti tek kasnije u januaru. Dodaje da će proći nekoliko nedelja pre nego što se problemi zaista primete.
Rekao je i da su troškovi osiguranja i goriva za brodske linije porasli, ali da "roba još uvek prolazi", jer postoji alternativni put.
Podsećamo, zbog proteklih napada Huta i opasnosti od budućih napada, nekoliko najvećih svetskih brodarskih kompanija, uključujući Mediterranean Shipping Company i Maersk, preusmerilo je svoje brodove na mnogo duži put oko afričkog Rta dobre nade, a zatim na zapadnu stranu kontinenta.
O'Brajen kaže da je kriza u Crvenom moru dovelo do toga da brodarske kompanije povećaju svoje troškove kontejnerskog transporta robe.Za Boxer Gifts, porast troškova je u protekle dve nedelje iznosio 250 odsto; misli se na povećanje cena isporuke. Kompanija je rekla da će nastaviti da "apsorbuje" rastuće troškove koliko god je to moguće, ali ako te cene još više porastu - trošak će morati da se prenese (na krajnje kupce).
Biznis Rejčel Voring sa nameštajem je, takođe, pogođen poremećajem. Kontejner napunjen njenim uvezenim proizvodima trebalo je da prođe kroz Crveno more pre Božića, a umesto toga, preusmeren je oko rta Afrike, zajedno sa mnogim drugim teretnim brodovima.
Problem su i kašnjenja. Kako kaže O'Brajen, taman su se navikli na stizanje pošiljki na vreme, nakon kovida, ali u ovom trenutku - čekaće se 10 do 14 dana duže na stizanje robe. Tako će, recimo, pokloni za Dan zaljubljenih verovatno stići kasno. Isti efekat će se osetiti i na Dan majki.
O'Brajena bi ovaj finansijski udarac mogao da košta stotine hiljada funti. Ipak, najviše ga brine poverenje kupaca koje uživa. "To narušava vašu reputaciju mnogo duže od kratkoročne muke s novcem".
Nemački brodski gigant Hapag-Lloyd rekao je za BBC da će nastaviti da izbegava rutu preko Crvenog mora najmanje do 9. januara. U proseku, ta kompanija šalje 50 brodova mesečno kroz Suecki kanal, a oko 25 brodova je preusmereno u poslednjoj polovini decembra. Najnovija odluka će uticati na još 15-20 brodova, dodaje BBC.
Osim toga, MSC i Maersk, dve najveće brodske linije na svetu, pauzirale su putovanja kroz Crveno more do daljeg, dok francuski div CMA-CGM polako "popušta".
(Telegraf Biznis)