Nemačka na ivici haosa, počeo šestodnevni štrajk železničara
Prema nekim procenama koje su objavljivali zapadni mediji, štrajk bi mogao da košta nemačku privredu čak i milijardu evra, ali svakako povređuje već narušenu reputaciju Nemačke kao poslovne lokacije
Nemačka se sprema za velike poremećaje u železničkim uslugama nakon što su mašinovođe u sredu započele šestodnevni štrajk koji će izazvati haos u putovanjima, lancu snabdevanja i zadati novi udarac poremećenoj ekonomiji.
Ovo je drugi put ovog meseca da su članovi nemačke GDL unije napustili posao zbog spora oko plata sa Dojče banom. Prethodni štrajk bio je 10. januara, o čemu je Telegraf pisao.
Državni železnički operater je rekao da će štrajk dovesti do kašnjenja i otkazivanja međugradskih, regionalnih i gradskih prigradskih usluga do ponedeljka.
Teretni transport će se takođe suočiti sa „značajnim ograničenjima“. Unapred rezervisane karte za putovanja tokom štrajka ostaće važeće i za buduća putovanja, dodao je Dojče ban.
Putnici takođe da otkažu mogu otkazati svoju rezervaciju i dobiti pun povraćaj novca. Najduži protest u 30-godišnjoj istoriji Dojče bana stvoriće veći pritisak na ogroman nemački proizvodni sektor, koji se već bori sa visokim troškovima energije, kašnjenjima u lancu snabdevanja, povišenim kamatnim stopama i slabom domaćom i stranom tražnjom. Industrijska proizvodnja, u kojoj dominira manufaktura, javlja CNN.
Industrijska proizvodnja prošle godine je zabeležila pad od 2 odsto, saopštio je prošle nedelje državni Zavod za statistiku. To predstavlja veliku kočnicu za ekonomiju u celini, sa bruto domaćim proizvodom koji je pao za 0,3% u 2023, što je verovatno najslabiji učinak među velikim evropskim zemljama.
Prema rečima glavnog ekonomiste Komercbanke Jerga Kremera, iako bi najnoviji poremećaj mogao koštati transportni sektor „samo“ 30 miliona evra (32,6 miliona dolara) dnevno, troškovi će biti mnogo veći „ako fabrike budu morale da smanje svoju proizvodnju zbog nedostatka snabdevanja“.
Prema nekim procenama koje su objavljivali zapadni mediji, štrajk bi mogao da košta nemačku privredu čak i milijardu evra.
Štrajk „napinje živce javnosti“ i povređuje „već narušenu reputaciju Nemačke kao poslovne lokacije“, dodao je Kremer.
Šestodnevna obustava rada predstavlja "veliki logistički izazov" za hemijski i farmaceutski sektor, saopštilo je nemačko udruženje hemijske industrije za CNN.
„Železnice su veoma važne za logistiku industrije kada je u pitanju snabdevanje sirovinama, isporuka poluproizvoda i gotovih proizvoda“, dodali su iz trgovinskog tela, čije kompanije članice zapošljavaju skoro 550.000 ljudi.
Značajan deo od 16.000 vozila proizvedenih u Nemačkoj svakog radnog dana takođe se prevozi železnicom, prema nemačkom udruženju automobilske industrije, koje je upozorilo da će se poremećaj proširiti i van granica Nemačke.
„Kratkoročni prelaz sa železnice na put je izuzetno težak“, rekao je portparol. „Spor oko plata koji je u toku nanosi štetu Nemačkoj kao poslovnoj lokaciji. Apelujemo na sve uključene strane da se brzo vrate za pregovarački sto i pronađu rešenje.
Isto tako, portparol Dojče bana Anja Broker pozvala je u utorak GDL da „pregovara i pronađe kompromise“.
„Sve je sada na stolu“, rekla je ona, uključujući „velikodušnu ponudu“ povećanja plata do 13 odsto i skraćenja radnog vremena.
Trenutna ponuda Dojče bana uključuje postepeno povećanje plata: 4,8% bi se primenilo u avgustu, a zatim dodatnih 5% u aprilu 2025. Zatim bi u januaru 2026. zaposleni mogli da odluče da smanje svoje nedeljno radno vreme na 37 sati uz istu platu ili odlučiti za dalje povećanje plata od 2,7%.
(Telegraf Biznis)