Industrija dostave u ovoj zemlji zarađuje milijarde a dostavljači nemaju ni minimalac
Dvanaest sati rada, veliki rizik od saobračajne nesreće a plata je manja od zakonskog minimalca
Radnici dostave su pokretačka snaga tržišta dostave hrane koje tenutno cveta u Kini. U poslednje tri godine ovo tržište se udvostručilo na 208 milijarde dolara, kako prenosi Biznis Insajder. Međutim, prema brojnim izveštajima, radnici koji stoje iza rastuće industrije suočavaju se sa uslovima rada sličnim onima u fabrikamau, poput niskih plata, dugog radnog vremena i rizičnog radom koji se ponavlja.
Prosečna plata radnika u fabrici je 28 juana po satu odnosno 3,94 dolara, prema statistici Instituta za ekonomska istraživanja.
Jedan, 19-godišnji vozač dostave u Guangzou, rekao je za portal Nikei Azija da je zaradio samo 7 juana po isporuci, što je manje od jednog dolara. U proseku ima oko 30 isporuka dnevno, što mu plagu čini nižom od radnika u lokalnoj fabrici u Guangzou.
- Dozvoljena su mi samo dva slobodna dana mesečno te ne mogu da idem kući. Ovaj posao je jako težak-, rekao je ovaj momak, koji je dao otkaz nakon šest meseci kako bi se vratio u svoju pokrajinu.
Jedan kurir u Šangaju rekao je za medije da mu je učestalost saobraćajnih nesreća kojima je svedočio na poslu prouzrokovala anksioznost tokom vožnje i da je često morao da radi i 12 sati dnevno, završavajući 50 do 60 isporuka kako bi moga da spoji kraj sa krajem.
Prema Zavodu za radnu statistiku SAD, dostavljači u toj zemlji u proseku zarađuju 17,10 dolara po satu,
Problem je toliko težak da se čak i kineska vlada umešala u sprovođenje novih smernica kojih se glavni poslodavci moraju pridržavati kako bi osigurali da njihovi vozači mogu uzeti slobodne dane i zaraditi dovoljno da budu u skladu sa minimalnom zaradom koja je propisana zakonom.
Odgovorni pri Ministarstvu ljudskih resursa i socijalne sigurnosti otkrilu su "izražene probleme" u industriji, uključujući prekomerno radno vrijeme, kršenje minimalne plate i nedostatak resursa za prijavu kršenja prava.
Poslodavci su pokušali da nateraju kurire da rade brže sužavajući rokove za dostavu, što je, kako su mediji primetili, povezano s porastom policijskih izveštaja o saobraćajnim nesrećama u kojima su učestvovali dostavljači. Ovo je podstakloje neke vozače da uzvrate udarac.
Neki radnici su se organizovali putem platformi za komunikaciju kako bi identifikovali i kolektivno odbili isporuku na teško pristupačne lokacije, kao što su velike zgrade koje zahtevaju vožnju liftom ili ograđena naselja.
- Oni znaju da je to nemoguće isporučiti u vremenu koje očekuje platformaza koju rade. Zato organizuju ovakva kolektivna odbijanja sve dok se ta porudžbina ne vrati s višom cenom.- rekao je Ticiano Bonini sa Univerziteta u Sijeni, koji se bavi proučavanjem ove vrste rada u Kini.
(Telegraf Biznis)