Telegraf u Japanu: Posetili smo Japan Tobacco International, otkrili su nam tajnu svog uspeha u Srbiji

Vreme čitanja: oko 4 min.

Na marginama posete Japanu, razgovarali smo o stanju japanskih investicija u Srbiji, ključu postojanosti JTI i formiranju Srpsko-japanskog poslovnog kluba

Foto: Privatna arhiva

Ekipa Telegrafa posetila je Tokio i sedište kompanije Japan Tobacco International (JTI), jednog od globalnih lidera u duvanskoj industriji. Boravak u Japanu iskoristili smo da porazgovaramo o daljim planovima razvoja na srpskom tržištu, ključu uspeha kompanije, koja već 18 godina postoji u našoj zemlji, i da saznamo nešto više o formiranju Srpsko-japanskog poslovnog kluba, na čijem čelu je Mucuo Ivai, Upravnog odbora JT, osnivača JTI u Srbiji..

Podsetimo, JTI je ušao na srpsko tržište još 2006. godine, akvizicijom Duvanske industrije Senta. Pre kupovine fabrike, udeo na domaćem tržištu bio je oko 6%, a zaposlenih svega oko 100. Za 18 godina JTI je uspeo da postane lider na tržištu sa udelom od 28,8 odsto, dok je broj zaposlenih utrostručen. O uspehu kompanije govori i činjenica da je JTI od 2016. godine čak devet puta prepoznat kao najbolji poslodavac (Top Employer) u zemlji.

"Potrošači u Srbiji cene visok nivo korisničkog iskustva koje pružaju japanske kompanije, kao i pouzdanost njihovih proizvoda", poručuju iz kompanije za Telegraf Biznis.

Za praktično sve japanske firme koje su postigle velike rezultate u pogledu kvaliteta i efikasnosti karakteristična je Kaizen filosofija, poručuje gospodin Ivai.

- Stalna, postepena poboljšanja suština su ove japanske poslovne filozofije ili kao što bi čuvena rečenica iz filma „Otac na službenom putu“ rekla: „Svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem“. Okosnica takve filozofije su stručni, profesionalni i posvećeni zaposleni, koji se svakodnevno ohrabruju da predlažu rešenja i iznose svoje ideje o unapređenju poslovanja - i Japan i Srbija se zaista mogu pohvaliti ovakvim kvalitetnim kadrom, koji je ujedno odlučujući faktor za kontinuirani napredak svake kompanije - pojašnjava Ivai.

Fabrika u Senti je prva japanska fabrika u Srbiji koja u potpunosti primenjuje poslovnu filozofiju Kaizen. To je rezultiralo rastom produktivnosti za 50 odsto, dok je količina škarta u fabrici smanjena za čak 80 odsto, od početka primene 2008. ogodine.

- Ovo iskustvo govori da je Kaizen jedan od recepata za uspeh na tržištu i upravo zato, JTI svake godine zainteresovanim kompanijama na Danu otvorenih vrata omogućava direktan pristup i uvid u to kako Kaizen principi funkcionišu u praksi - naglašava predsednik Upravnog odbora JT.

Tri stepena provere pre ulaska na srpsko tržište

Japanska poslovna alijansa, koja je formirana pre sedam godina u Beogradu, do sada je rezultirala investicijama od više od 400 miliona dolara u zemlji. Trenutno broji 57 članova, a svakoj japanskoj kompaniji pre ulaska na sprsko tržište, važne su tri stvari:

- Kad japanski investitori ulažu oni dobro provere da li je poslovno okruženje stabilno, kakva je radna snaga i kakvi su svi ostali uslovi poslovanja - poručuje Ivai.

Sa istim ciljem povezivanja, razmene iskustava i privlačenja investitora osnovan je i Srpsko-japanski poslovni klub u Tokiju pre četiri meseca.

Čine ga već 22 japanske kompanije iz različitih oblasti, uključujući proizvodnju, finansijske institucije, trgovinske kompanije, IT, think-tankove, turizam i druge.

- Za članice kluba koje ulaze na srpsko tržište je važno dublje razumevanje poslovnog okruženja kroz razmenu informacija i saradnju između kompanija i Ambasade Srbije u Japanu. Nadamo se da ćemo primenom stečenih znanja doprineti tome da Vlada Srbije privuče više japanskih investicija - dodaje Ivai.

Jedan od osnovnih ciljeva JBAS-a za 2024/2025. je da kroz Radnu grupu u kojoj je aktivni član maksimalno podrži Vladu Srbije i domaću privredu u odlasku i predstavljanju na Expo Osaka 2025. (3. april- 3. oktobar)

Zašto japanske kompanije žele da investiraju u Srbiji?

Geografska pozicija ističe se kao jedan od ključnih faktora za dolazak japanskih investitora, poručuju iz JTI.

- Zahvaljujući svojoj geografskoj poziciji, Srbija je centralno i najveće tržište na Zapadnom Balkanu. Takođe, pogodno je locirana da snabdeva ne samo tržišta regiona, već i tržišta EU koja je okružuju - navode iz kompanije, dodajući još dva faktora: stabilnost dinara i otvorenost i podrška Vlade investitorima.

-  Kao JTI, odabrali smo Srbiju za proizvodnju i centar poslovanja za Zapadni Balkan, ali i za tržišta EU. Vlada i Skupština Srbije godinama održavaju stabilne poreske politike, što nam je pomoglo, kao i mnogim drugim investitorima, da ocenimo Srbiju kao vrlo stabilno tržište. Konačno, da pomenem da su neke japanske kompanije (na primer, Toyo tajers) čak otvorile svoj prvi evropski proizvodni pogon u Srbiji kao dodatnu potvrdu da je ovo prava zemlja za ulaganje.

- Srbiju možemo opisati kao manju evropsku zemlju, te stoga i manje tržište za neke vrste roba. Takođe, kupovna moć je još ispod nivoa u EU. Međutim, nedavni i prognozirani razvoj kako kupovne moći, tako i tržišne potražnje za mnogim robama obećava svetlu budućnost za Srbiju, u kojoj mnoge japanske kompanije, naročito manja i srednja preduzeća mogu pronaći mesto za investicije - pojašnjava Ivai.

Na pitanje šta bi naša zemlja mogla da nauči od Japana, kada je reč o ekonomiji, poslovanju i poslovnoj kulturi ističu se sledeće karakteristike: efikasnost i kvalitet.

- Japan je poznat po fokusiranju na efikasnost i visokokvalitetne procese proizvodnje. Srpske kompanije mogu da nauče od japanskih koliko je važan kontinuirano poboljšanje (Kaizen) i kako je važno obraćati pažnju na detalje kako bi unapredile svoju konkurentnost - poručuje predsednik Upravnog odbora JT.

U Japanu smo saznali i da će JTI lansirati svoj novi uređaj za zagrevanje duvana, koji koristi jedinstvenu HeatFlow tehnologiju. Ploom X Advanced biće predstavljen srpskom tržištu već u maju, a mesec dana kasnije i u Crnoj Gori.

(Telegraf Biznis)