Ona je prva žena u Japanu koja je od stjuardese postala CEO: Totori sada za sve dame ima jedan savet

Vreme čitanja: oko 4 min.

Totori je preuzela ovaj posao 1. aprila, a njeno imenovanje dolazi baš nakon što je avio-kompanija doživela nesreću sudara leta 516

Foto: Aviation Wire / AFLO / Profimedia

Micuko Totori priznaje da Japan ima mnogo toga da uradi da bi ljude poput nje doveo na vodeće pozicije. Totori je u januaru proglašena za prvu ženu predsednika i izvršnog direktora Japan Airlinesa (JAL), čime je krunisala karijeru koja je započela pre skoro 40 godina kada se pridružila avio-kompaniji kao stjuardesa.

Njen uspon je redak podvig u naciji u kojoj se žene i dalje suočavaju sa velikim preprekama za unapređenje.

- Japan je još uvek na mestu postavljanja početnog cilja za povećanje (broja) žena menadžera. Nadam se da će Japan uskoro postati mesto gde ljudi neće biti iznenađeni kada žena postane predsednica - rekla je ona za CNN u intervjuu u sedištu avio-kompanije u Tokiju u sredu.

- Želimo da ozbiljno povećamo broj (ženskih) menadžera, a više od toga, mislim da je važno da i same žene žele da budu aktivne, tako da se zaista nadam da ću ih videti sve više i više u budućnosti - dodala je ona.

Totori (59) je započela svoju karijeru u nacionalnom prevozniku 1985, a trideset godina kasnije, 2015, postala je viši direktor kabinskog osoblja i stalno je napredovala u rangu. Njeno poreklo se znatno razlikuje od njenih prethodnika. Izuzetno je retko da se bivša stjuardesa popne na vrh. Od poslednjih 10 predsednika JAL-a, sedam je diplomiralo na prestižnom Univerzitetu u Tokiju. Nasuprot tome, Tottori je pohađala dvogodišnji Kvassui Vomen's Junior Koledž u Nagasakiju, deo mreže institucija koje su igrale glavnu ulogu u visokom obrazovanju žena.

Njen prethodnik je imao iskustvo u održavanju vazduhoplovstva, dok je predsednik pre toga počeo kao pilot.

Među razlozima koje je JAL naveo za unapređenje Totori na viši položaj bio je njen "visok nivo uvida i terensko iskustvo u bezbednim letovima i uslugama tokom svoje karijere", a tokom pandemije Covid-19 dala je "značajan doprinos održavanju bezbednih operacija".

Totori je preuzela ovaj posao 1. aprila, a njeno imenovanje dolazi baš nakon što je avio-kompanija doživela nesreću vatrenog sudara leta 516 na aerodromu Haneda u Tokiju 2. januara, kao i posledicama tekuće bezbednosne krize u Boingu (BA) .

Velika nesreća

Kada je sleteo u Hanedu, putnički avion Erbas A350 se sudario sa avionom obalske straže na pisti, pri čemu je poginulo pet ljudi. Svih 379 ljudi na JAL letu 516 je bezbedno evakuisano, u podvigu koji je istakao impresivan bezbednosni protokol koji je sledila posada i koja je pohvaljena za brzu i hladnokrvnu reakciju.

Totori kaže da je gledala nesreću na TV-u. Ona je pohvalila posadu i putnike za brzu evakuaciju.

- Pa, pre svega, mislim da je saradnja naših putnika bila ogromna. Zaista su mirno sledili uputstva letačke posade, što mislim da je bio veliki faktor. Takođe, mislim da je bilo važno da su rezultati (bezbednosne) obuke u potpunosti realizovani -rekla je ona.

Totori je rekla da će bezbednost učiniti prioritetom. Iste godine kada se pridružila avio-kompaniji, JAL-ov let 123 iz Tokija u Osaku se srušio, ubivši 520 od 524 u avionu, što je i dalje najsmrtonosnija nesreća jednog aviona u istoriji vazduhoplovstva.

Šukor Jusof, osnivač Endau analitike, koja prati vazduhoplovnu industriju, rekao je da je bezbednost najvažnija u vazduhoplovnoj industriji i da bi njeno iskustvo pomoglo da se ti protokoli dalje poboljšaju.

- Japan ima odličnu "kulturu bezbednosti" u poređenju sa mnogim zemljama, čak i razvijenim. Nažalost, JAL je ranije imao nekoliko gadnih nesreća (let 123 1985. i poslednji u januaru 2024.). Mislim da žena, posebno ona sa iskustvom kabinskog osoblja, može pomoći da se poboljšaju već visoki bezbednosni protokoli u JAL-u - rekao je on.

Njeno imenovanje dolazi u trenutku kada se Japan Inc bori da reši očigledan rodni jaz i poboljša raznolikost u vrhunskim firmama. Japan je rangiran na 125. od 146 zemalja u Globalnom indeksu rodnog jaza Svetskog ekonomskog foruma za 2023. – pao je za devet mesta u odnosu na godinu ranije i nalazi se daleko ispod ostalih razvijenih zemalja Grupe sedam. Regionalno u Aziji, Japan je najgore rangiran po rodnom paritetu, na poslednjem mestu iza Mjanmara i Fidžija.

Od 2023. godine, samo 12,9% viših i rukovodećih pozicija zauzimale su žene, prema izveštaju Global Gender Gap.

- Postoje zaposlene žene koje se bore sa svojim koracima u karijeri ili prolaze kroz životne događaje. Nadam se da ću moći da im dam hrabrosti ili da ih nateram da preduzmu sledeći korak nakon što prođe moje imenovanje - rekla je Totori u januaru.

Vlada ima za cilj da do 2030. godine postavi žene na 30% viših rukovodećih pozicija u velikim kompanijama na berzi i kaže da će podržati napore da se izgradi kanal za promociju žena, ali promena iznutra je spora.

Dr Seijiro Takeshita, profesor menadžmenta i informacija na Univerzitetu u Šizuoki, rekao je da korporacija Japana nije učinila dovoljno da osigura da ima žena u izvršnom rukovodstvu koje će biti unapređene na pozicije C-suite.

- Tradicije, prakse i kulture su tvrd kamen za razbijanje, ali stiže se tamo. Žena koja postaje izvršni direktor vodeće japanske firme je neverovatno pozitivan znak. Javnost i zainteresovane strane će na Totorijevo imenovanje, kako je rekao, gledati "veoma pozitivno", posebno imajući u vidu da je sledila težak put i napredovala u rangu kompanije. Kabinsko osoblje da postane izvršni direktor shvata se veoma pozitivno – posebno od strane zaposlenih u JAL-u, koji bi mnogo više voleli da vide svoje ’drugove’ da postanu izvršni direktori, a ne generalni direktori drugih firmi ili birokrata ili bivših političara -rekao je Takešita prenosi CNN.

(Telegraf Biznis)