Poznati slovenački brend na klackalici: Deo proizvodnje sele u BiH, najavili otpuštanja...
Nisu uspeli da pronađu nove kupce
Slovenačka Alpina će deo proizvodnje preseliti u Bosnu i Hercegovinu, dok će u Sloveniji otpustiti 60 radnika javlja tamnošnji Dnevnik. Opadajuće poslovanje nastavlja se i ove godine, a prema planovima Alpina bi sledeće godine trebalo da posluje oko nulte tačke. Razvoj modne obuće u Alpini je obustavljen, dok za svoju prodajnu mrežu i dalje proizvode stari modeli.
Nakon najava o smanjenju radne snage, Alpina je pripremila program otpuštanja radnika, koji će u narednim danima biti predstavljen radnicima i sindikatima. U Sloveniji, gde Alpina zapošljava 331 od ukupno 948 radnika u grupi, broj zaposlenih će do kraja godine biti smanjen za 60. Od celokupne radne snage u Sloveniji, više od sto radnika radi u prodavnicama.
Direktorka Alpine, Amadea Kavčič-Jesenovec, je objasnila da trenutno ne planiraju promene u broju prodavnica, pa će broj zaposlenih u prodavnicama ostati otprilike isti. Prema rečima direktorke, uprava se obavezala da će u najvećoj mogućoj meri koristiti mekane metode otpuštanja i uzeti u obzir socijalne kriterijume kako bi ublažila uticaj na lokalnu zajednicu.
- Pomoći ćemo u pronalaženju novih zaposlenja. Već smo primili pozive iz okolnih preduzeća koja traže dodatni kadar - rekla je Kavčič-Jesenovčeva.
Nisu uspeli da pronađu nove kupce
Alpina je krajem jula zatvorila jedan od dva proizvodna pogona u Bosni i Hercegovini, pri čemu je 86 radnika ostalo bez posla. Iz Žira će preduzeće u narednim mesecima preseliti deo proizvodnih linija: montažne linije za cipele za alpsko skijanje, obuću za skijaško trčanje i planinarenje.
- U Žiri će ostati alatnica, odeljenja za livenje plastike, odeljenje za razvoj, marketing i prodaju, dakle sva radna mesta sa visokom dodanom vrednošću - izjavila je direktorka za Dnevnik.
Proizvodnja iz Slovenije će se preseliti u fabriku u opštinu Tešanj, gde je nakon zatvaranja premeštena i proizvodnja iz Sarajeva. Alpina takođe ima proizvodnju u Kini, gde proizvodi deo cipela za skijaško trčanje nižeg cenovnog razreda, kao i obuću za planinarenje i urbanog tipa.
- Cipele za alpsko skijanje, zahtevne cipele za skijaško trčanje višeg cenovnog razreda i kožnu obuću za planinarenje proizvodimo u celosti u Bosni i Hercegovini - rekla je Kavčič-Jesenovčeva.
U poslednjim godinama, Alpina kontinuirano smanjuje proizvodnju modne obuće. 2016. godine proizveli su oko 610.000 pari cipela, prošle godine nešto više od 141.000, dok će ove godine proizvesti samo oko 45.700 pari obuće.
Prema rečima Amadee Kavčič-Jesenovec, najveći pad proizvodnje dogodio se na početku epidemije COVID-19. Prošle godine, tadašnje rukovodstvo je odlučilo da obustavi razvoj modne obuće jer su najveći kupci Alpine bankrotirali, a nove kupce nisu uspeli da pronađu.
- Proizvodne cene modne obuće, koja je bila u potpunosti proizvedena u Evropi, bile su previsoke i nekonkuretne. Konkurentske kompanije proizvode ili nabavljaju modnu obuću u zemljama sa nižim troškovima rada, kao što su Vijetnam, Bangladeš, Brazil. U našim proizvodnim jedinicama proizvodimo samo stare modele za potrebe vlastite prodajne mreže, dok nove modele ne razvijamo. Prošle godine smo se fokusirali na razvoj i proizvodnju sportske obuće - objasnila je direktorka.
Istakla je da Alpina planira da dugoročno ostane vodeći proizvođač cipela za skijaško trčanje – za zimsku sezonu 2024/25 potpisali su ugovor sa aktuelnim prvakom u skijaškim trkama, Norvežaninom Haraldom O. Amundsenom, koji je prošle sezone osvojio kristalni globus – i ponovo se pozicionira na tržištu cipela za alpsko skijanje, pri čemu će ove godine na tržište doći nova inovativna ženska skijaška cipela, a sledeće godine nova muška skijaška cipela.
- Dalji razvoj nam ne bi uspeo bez vlasnika koji su obezbedili potrebna sredstva. Razvoj jednog novog modela zahteva ulaganje od 500 do 700 hiljada evra. Takav razvoj novca u Alpini nije bilo u poslednjih 15 godin - dodala je Kavčič-Jesenovčeva. Od 2022. godine, Alpina je u vlasništvu češke kompanije K & H.
U 2020. godini suočili su se sa zatvaranjem prodavnica zbog pandemije i ograničenjima ulaska u prodavnice, dok su izgubili najveće kupce. U 2021. godini proizvodnja se prepolovila.
U potrazi za mogućnostima finansiranja
Tokom prošle godine, grupa Alpina je ostvarila prihod od prodaje od 38,8 miliona evra, što je bilo skoro 20 procenata manje nego godinu pre, pri čemu je gubitak iznosio oko 2,2 miliona evra. Prema planovima, Alpina će i ovu godinu završiti u minusu, a očekivani gubitak bi trebao iznositi oko tri miliona evra. Optimizacijom proizvodnih pogona i zaposlenih u Žireh, projekcije za 2025. godinu pokazuju pozitivnu nultu tačku, rekla je sagovornica. Zbog finansijskih poteškoća, istražuju različite mogućnosti finansiranja kod različitih finansijskih institucija.
- Takođe smo proveravali potencijalne mogućnosti finansiranja u obliku zajmova kod Ministarstva privrede. Nisu postignuti nikakvi dogovori i ne planiramo ih - dodala je prva dama Alpine.
Zašto se Alpina našla u finansijskim problemima koji vode do otpuštanja?
- Smanjena potreba za proizvodnim kapacitetima, visoki troškovi energenata, transporta i održavanja, povećanje minimalnih plata, što je prošle godine dovelo do povećanja troškova plata za 15 procenata, kao i veliki pritisak konkurencije u smislu niskih proizvodnih cena, razlozi su zbog kojih smo morali da reagujemo i donesemo odluke za dalje korake - odgovorila je Kavčič-Jesenovčeva.
Poslednja „normalna godina“ bila je 2019. kada je Alpina prodala obuću u vrednosti od 48 miliona evra.
U 2020. godini suočili su se sa zatvaranjem prodavnica zbog pandemije i ograničenjima ulaska u prodavnice, dok su izgubili najveće kupce. U 2021. godini proizvodnja se prepolovila na 200.000 pari obuće, a do dolaska novih vlasnika u septembru proizvedeno je samo još 160.000 pari obuće.
- Pad potražnje u modnom segmentu uspešno smo nadoknadili visokom prodajom obuće za skijaško trčanje, koja je tokom epidemije bila jedan od retkih oblika rekreacije. Te godine smo prodali obuću za skijaško trčanje u vrednosti od 21 milion evra, što je bilo sedam miliona evra više nego 2019. godine. Velika potražnja za obućom za skijaško trčanje i nedostatak zaliha u 2021. i 2022. godini podstakli su distributere na povećanje narudžbi, ali prodaja prošle godine nije išla prema planu. Pošto su distributeri imali visoke zalihe, narudžbe za zimsku sezonu 2024/25 smanjene su za više od polovine. To je predstavljalo problem za Alpinu, jer smo imali puna skladišta i vezana sredstva u zalihama koje je tokom godine nemoguće prodati zbog sezonske prirode proizvoda - objasnila je Kavčič-Jesenovčeva.
(Telegraf Biznis)