Prvo u Subotici, sada i u Norveškoj: Fabrike LFP baterija menjaju energetsku budućnost Evrope

Ekipa Biznisa
Vreme čitanja: oko 3 min.

Litijum bi mogao da bude baza oko koje bi se razvio čitav lanac snabdevanja za električna vozila, od baterija do samih automobila, sa 20.000 novih radnih mesta

Foto: Schutterstock

Proizvodnja baterija postaje ključna industrija za evropski kontinent usled rasta potražnje za električnim vozilima i veće potrebe za skladištenjem energije iz obnovljivih izvora. Kada je u aprilu u Subotici otvorena fabrika domaće kompanije ElevenEs to je bila prva specijalizovana fabrika litijum-gvožđe-fosfatnih (LFP) baterijskih ćelija ne samo u Srbiji već i u Evropi.

Letos je u Norveškoj otvorena fabrika iste namene, koja će po kapacitetu biti prva gigafabrika LFP baterija u Evropi – 1 gigavat časova godišnje, što je ekvivalentno proizvodnji oko 3 miliona baterijskih ćelija.

Planirano je da prve serije budu isporučene do kraja godine, a zatim da se postepeno povećavaju proizvodni kapaciteti.

Norveški premijer Jonas Gar Stjore ocenio je na svečanom otvaranju fabrike u Arendalu da je to važan dan za norvešku industriju jer otvara put zelenoj energetskoj budućnost koja će učiniti Evropu konkurentnijom i bezbednijom.

Inovativne litijum-gvožđe-fosfatne baterije su vrsta litijum-jonskih baterija i imaju široku primenu, uključujući automobilski sektor i skladištenje energije iz vetroparkova i solarnih elektrana. Prave se bez nikla i kobalta, a odlikuje ih veća održivost, bezbednost i manji troškovi u odnosu na NMC

baterije.

Tržištu LFP baterija se prognozira značajan rast u narednim godinama. Samo u poslednje dve godine globalna prodaja porasla je više od devet puta.

Dok Norveška koristi svoju blizinu evropskim tržištima i pristup čistoj energiji za razvoj industrije baterija, Srbija sa svojim zalihama litijuma ima priliku da odigra značajnu ulogu u stvaranju stabilnog i održivog lanca snabdevanja za evropsku industriju e-mobilnosti.

Foto: Nikola Anđić

Kako je više puta naglasio Nemanja Mikać, direktor kompanije ElevenEs, litijum bi mogao da bude baza oko koje bi se u Srbiji razvila jedna velika industrija.

- Ako bi čitav lanac proizvodnje bio ovde, naravno da bi nam to olakšalo poslovanje. To su neke dve početne iskre koje imamo, litijum i proizvodnja baterija. One bi dalje otključale sve ostalo i mnogo novih kompanija u Srbiji - rekao je Mikać u intervjuu za domaće medije.

Prema njegovoj oceni, litijum će još dugo biti kritična sirovina zato što natrijumske baterije, koje se često pominju kao alternativa, imaju neke nepovoljne osobine i nisu pogodne za automobile.

Bogatstvo ključnim resursom poput litijuma predstavlja izuzetnu razvojnu šansu za jednu državu, jer značajno povećava mogućnost privlačenja velikih investicija.

Industrije koje bi mogle biti privučene uključuju proizvodnju katodnih materijala, automobilski sektor koji se sve više oslanja na električna

vozila, kao i tehnološke kompanije čije je poslovanje usmereno na proizvodnju baterija za mobilne telefone i računare.

Kada bi se u Srbiji razvio kompletan lanac snabdevanja koji bi pored proizvodnje litijuma uključio proizvođače katoda, baterija i samih električnih vozila, doneo bi 20.000 novih visoko kvalifikovanih i dobro plaćenih radnih mesta.

Do kraja godine ElevenEs planira da pokrene gradnju mega-fabrike koja bi proizvodila baterije za komercijalnu upotrebu od 2026. godine. Pominju se i tri gigafabrike ukupnog kapaciteta 49 GWh.

Pored toga, slovački Inobat najavio je izgradnju gigafabrike baterija u Ćupriji u kojoj će proizvoditi i reciklirati baterije za električna vozila.

LFP baterije se između ostalog koriste i za vetroelektrane i solarne parkove. Zbog toga postoji velik prostor za saradnju i sa Elektroprivredom Srbije kroz projekte obnovljivih izvora energije i potrebe za obezbeđivanjem skladišta zelene energije, o čemu su predstavnici EPS-a i kompanije ElevenEs već razgovarali.

(Telegraf Biznis)