Milioni korisnika Amazona mogu tražiti povrat novca: Prijavilo se više od 80.000 ljudi
Zemaljski sud u Diseldorfu proglasio je nezakonitim povećanje cene Amazon Prime usluge iz 2022. godine. Potrošačka organizacija Verbraucherzentrale NRW najavila je pokretanje kolektivne tužbe kako bi korisnicima omogućila povrat preplaćenog iznosa.
Od 15. septembra 2022. godine, korisnici Prime usluge plaćali su i do 30% više za članstvo. Sud u Diseldorfu je nedavno poništio klauzulu o povećanju cena, čime se otvara mogućnost za povraćaj novca milionima korisnika.
Amazon povećao cene uz obrazloženje inflacije
Tokom leta 2022. godine, Amazon je svoje korisnike u Nemačkoj obavestio o poskupljenju Prime usluge, navodeći kao razlog "opšte i značajne promene troškova zbog inflacije". Od 15. septembra te godine, mesečna pretplata porasla je sa 7,99 na 8,99 evra, što je povećanje od 12,5%, dok je godišnja članarina skočila sa 69 na 89,90 evra – poskupljenje od 30,3%.
Potrošačke organizacije osporile poskupljenje
Potrošačka organizacija Verbraucherzentrale NRW kritikovala je Amazonovu praksu povećanja cena bez saglasnosti korisnika. Wolfgang Šulcinski, predstavnik organizacije, naglasio je da takav potez nije pravno utemeljen, zbog čega je slučaj završio na sudu.
Zemaljski sud u Diseldorfu presudio je u korist potrošača, ocenjujući da je Amazon Prime uslugu poskupeo jednostranom odlukom, bez izričitog pristanka korisnika, što je čini nevažećom. Međutim, odluka još nije konačna, jer Amazon ima pravo na žalbu.
Amazon razmatra žalbu
Amazon je u odgovoru za TECHBOOK naveo da je 2022. godine poslovao u skladu sa zakonima i da je korisnike transparentno obavestio o promenama cena. Kompanija ističe da su korisnici uvek imali opciju otkazivanja članstva i da će pažljivo razmotriti dalji pravni postupak.
Milioni korisnika mogli bi dobiti povrat novca
Korisnici Prime usluge sa godišnjom pretplatom preplatili su i do 62,70 evra godišnje, dok su oni sa mesečnom pretplatom plaćali i do 28 evra više. S obzirom na broj pogođenih korisnika u Nemačkoj, Amazon bi mogao biti obavezan da vrati stotine miliona evra.
Kolektivna tužba u pripremi
Kako bi obezbedila povrat novca korisnicima, Verbraucherzentrale NRW pokreće kolektivnu tužbu. Pogođeni korisnici mogu se registrovati putem interneta i pridružiti tužbi bez potrebe za pojedinačnim pravnim postupcima. Do kraja januara već se prijavilo više od 82.000 korisnika, a prijave su moguće do tri nedelje nakon završetka usmene rasprave.
Ukoliko sud donese konačnu presudu u korist potrošača, povrat novca bi bio automatski izvršen, ali bi postupak mogao trajati godinama. Postoji i mogućnost da Amazon, poput sličnog slučaja u Austriji, dobrovoljno ponudi nadoknadu korisnicima. U Austriji su nakon pregovora korisnici Prime usluge dobili povrat do 36,50 evra, bilo u gotovini ili putem vaučera.
Za sada, korisnici pogođeni poskupljenjem mogu se pridružiti tužbi i sačekati dalji razvoj događaja, dok Amazon nastavlja da brani svoju poziciju.
(Telegraf Biznis/Fenix)