VELIKA PROMENA za sve poslodavce u Srbiji: Rok za ispunjenje uslova još 7 dana - kazna iznosi MILION DINARA
Iako je novi Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu stupio na snagu još 2023. godine, rok za njegovu potpunu primenu ističe uskoro – 28. aprila, odnosno 7. maja 2025. godine.
Advokat Nevena Petrović ocenjuje da se radi o suštinskoj reformi u oblasti radnog prava, kojom se Srbija dodatno približava standardima Evropske unije.
– Cilj zakona je da omogući viši nivo zaštite za zaposlene, uvede preventivne mere i obezbedi efikasniju kontrolu uslova rada – ističe Petrović.
Ona posebno upozorava da se bliži krajnji rok do kog su svi poslodavci dužni da usklade svoje poslovanje sa novim pravilima. U suprotnom, sledi ozbiljne posledice – novčane kazne koje mogu premašiti i milion dinara.
Kazne su precizno određene: pravno lice može biti kažnjeno sa milion do milion i po dinara ukoliko ne obezbedi osiguranje zaposlenih u slučaju povreda na radu i profesionalnih bolesti. Preduzetnici za isti prekršaj rizikuju kaznu od 200.000 do 400.000 dinara, dok se direktori i odgovorna lica mogu suočiti sa novčanom kaznom od 30.000 do 150.000 dinara.
Jedna od značajnijih novina odnosi se na rad od kuće i rad na daljinu, koji do sada nisu bili jasno uređeni.
– Novi zakon precizira da i u ovim okolnostima poslodavci moraju obezbediti bezbedne uslove rada, doneti akt o proceni rizika i uključiti zaposlene u taj proces – objašnjava Petrović.
Poseban akcenat stavljen je i na edukaciju – zakon propisuje redovne obuke za zaposlene i rukovodioce, sa naglaskom na korišćenje zaštitne opreme i ponašanje u rizičnim situacijama. U slučaju teških, smrtnih ili kolektivnih povreda, obavezna je dodatna obuka zaposlenih u pogođenoj organizacionoj jedinici.
Još jedna važna novina jeste uvođenje obaveznih lekarskih pregleda zaposlenih, koje finansira poslodavac. Pregledi moraju biti prilagođeni specifičnostima radnog mesta, a posebno su značajni za one koji rade na visini, u dubini, sa hemikalijama ili na elektroenergetskim postrojenjima.
Zakon je propraćen nizom podzakonskih akata koji dodatno razrađuju pojedine obaveze. Među njima se izdvajaju pravilnici koji se odnose na procenu rizika, ispitivanje opreme i instalacija, stručne ispite, kao i službenu odeću inspektora rada.
Dva nova pravilnika, koja stupaju na snagu 28. aprila, privlače posebnu pažnju – jedan reguliše bezbedan rad na visini, a drugi vođenje evidencije u oblasti bezbednosti i zdravlja.
Pravilnik o radu na visini postavlja stroge zahteve: neophodno je izraditi procenu rizika, obezbediti zaštitnu opremu, instalirati sisteme za sprečavanje pada i uvesti procedure za hitne situacije. Rad na visini se definiše kao svaki posao najmanje dva metra iznad čvrste podloge, bez adekvatne zaštite.
Pravilnik o vođenju evidencije nalaže poslodavcima da beleže sve podatke o poslovima sa povećanim rizikom, povredama na radu, profesionalnim bolestima i izloženosti biološkim štetnostima. Uveden je i elektronski Registar povreda na radu, koji vodi Uprava za bezbednost i zdravlje na radu.
Zakon predviđa i poseban pravilnik za gradilišta, kroz detaljan elaborat o uređenju radilišta. Taj dokument mora sadržati sve mere zaštite, uključujući upravljanje otpadom, zaštitu životne sredine, upotrebu zaštitne opreme i postupke za upravljanje specifičnim rizicima na gradilištima.
– Nova pravila donose veću pravnu sigurnost, ali i odgovornost za poslodavce. Usklađivanje sa zakonom nije opcija – već obaveza – poručuje advokat Petrović.
(Telegraf Biznis)