Zašto stranci masovno investiraju u Srbiji: Šta oni vide, a šta domaći preduzetnici često previđaju?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

U poslednjih nekoliko godina, Srbija se pozicionirala kao jedna od najprivlačnijih investicionih destinacija u regionu. Velike strane kompanije dolaze, otvaraju pogone, IT centre, logističke baze i prepoznaju poslovni potencijal koji, paradoksalno, mnogi domaći preduzetnici i dalje ne vide u punoj meri.

Šta to investitori iz inostranstva prepoznaju, a šta naši privrednici često zanemaruju?

1. Geografski položaj i pristup tržištima

Srbija se nalazi na raskrsnici evropskih koridora i ima potpisane sporazume o slobodnoj trgovini sa EU, EAEU (Rusija, Belorusija, Kazahstan...), Turskom, CEFTA regionom i još nekoliko država. To znači da roba iz Srbije ima lak pristup tržištu od preko 1,3 milijarde ljudi – što je strateška prednost koju strani investitori ne ignorišu.

2. Povoljna poreska politika i podsticaji

Stranci su često dobro informisani o pogodnostima koje Srbija nudi – od poreskih olakšica, preko subvencija za zapošljavanje i opremu, do oslobađanja od poreza na dobit za investicije u nerazvijenim područjima. Mnoge domaće firme, naročito male i srednje, ne koriste ove mogućnosti jer nisu dovoljno upoznate sa procedurama ili smatraju da "nisu za njih".

3. Kvalitetna radna snaga po konkurentnim troškovima

Strane kompanije hvale domaće inženjere, IT stručnjake, ali i operativce i tehničare – kao odgovorne, fleksibilne i kreativne radnike. Kada se tome doda niža cena rada u poređenju sa Zapadnom Evropom, Srbija postaje vrlo konkurentna za proizvodne, razvojne i servisne centre.

4. Stabilnost i predvidivost poslovnog ambijenta

Iako u domaćoj javnosti često vlada drugačiji narativ, strani investitori ističu da su uslovi poslovanja u Srbiji poslednjih godina postali stabilniji – naročito u domenu fiskalne politike, regulative i pristupa administraciji. Mnogi imaju direktnu podršku raznih razvojnih agencija, što dodatno olakšava ulazak na tržište.

5. Infrastruktura i logistika u razvoju

Ulaganja u autoputeve, železnicu, luke i aerodrome nisu prošla nezapaženo. Stranci koji ulažu u industrijske zone pažljivo prate ove promene i prepoznaju dugoročnu vrednost u razvoju logistike – naročito uz podršku države i lokalnih samouprava.

Zašto domaći preduzetnici propuštaju te prilike?

Često je u pitanju nedostatak informacija, strah od komplikovanih procedura ili uverenje da su podsticaji i šanse "rezervisani za velike igrače". Međutim, upravo domaći biznisi imaju fleksibilnost, lokalno znanje i kontakte koji ih mogu učiniti konkurentnim – ako iskoriste ono što im je već dostupno.

Srbija nudi više nego što se na prvi pogled čini – i sve više stranih investitora to prepoznaje. Možda je vreme da i domaći privrednici pogledaju Srbiju očima onih koji ovde dolaze da grade budućnost – jer sve prednosti koje važe za strance, stoje na raspolaganju i našim preduzetnicima.

(Telegraf Biznis)