Kupio proizvod vredan 11.000 evra za samo 11 €: Zakon ga je štitio, a evo šta bi bilo da je bio u Srbiji
Verovatno ne postoji osoba u Srbiji koja bar jednom nije držala proizvod u ruci na kome je na polici pisala jedna cena, a kada je stigla do kase, ista ta roba je naglo poskupela. To se događa toliko često da kupci uglavnom i ne obraćaju pažnju na to.
Mnogo ređe se dešava da u prodavnici naiđete na proizvod čija je cena očigledno pogrešna, jer je znatno niža od realne cene po kojoj bi prodavac trebalo da ga proda.
Svi volimo dobre popuste, a greške u formiranju cena, bilo u prodavnicama ili na internet šopovima, zaista se dešavaju. Prošle godine je svetom odjeknula priča iz Meksika, kada je Rogelio Villarreal na jednoj internet prodavnici pronašao Cartier zlatne minđuše sa dijamantima po ceni od samo 13 dolara (oko 11 evra), iako im je prava vrednost bila čak 13.000 dolara.
Iskoristio je priliku i odmah naručio minđuše, prenosi Mirror. Nakon što je narudžbina prošla kroz sistem i bila potvrđena, Cartier je pokušao da otkaže transakciju. Usledila je pravna bitka koja je trajala mesec dana, a Rogelio je na kraju pobedio zahvaljujući meksičkom zakonu o zaštiti potrošača. Minđuše je poklonio majci.
Ali, da li bi Rogelio imao istu sreću da živi u Srbiji? Prema našem Zakonu o zaštiti potrošača, ključni momenat je pravno zaključenje ugovora. Kada je reč o fizičkim prodavnicama, prodavac nije u obavezi da proda proizvod po pogrešnoj ceni dok se ugovor ne zaključi, odnosno dok kupac ne plati i preuzme robu.
Kod internet prodaje stvari su složenije. Iako deluje da je kupovina završena kada kupac klikne na „kupi“, pravni ugovor se obično smatra zaključenim tek kada prodavac potvrdi narudžbinu, što često uključuje i slanje potvrde o isporuci robe. Ako prodavac uoči grešku na vreme, ima pravo da otkaže narudžbinu i obavesti kupca.
Zakon u ovom slučaju štiti prodavca. Ako je greška očigledna i ako prodavac brzo reaguje, kupac uglavnom nema pravo da traži proizvod po pogrešnoj ceni. Naravno, ako kupac već plati i preuzme robu bez primedbi prodavca, ugovor može važiti.
Iako svi priželjkujemo da naletimo na priliku poput Rogelija, potrošači u Srbiji moraju znati da zakon ne garantuje zadržavanje proizvoda po nenamerno niskoj ceni, posebno ako je greška očigledna. Dakle, ako nađete televizor od 1.200 evra oglašen za 12 evra, možete pokušati, ali ne očekujte da ćete ga zaista dobiti po toj ceni.
(Telegraf Biznis/Dnevno)