Evropa menja pravila u avio-saobraćaju: Evo kako utiču na putnike iz SRBIJE

V. K.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Shutterstock

Ministri saobraćaja EU postigli su dogovor o novoj regulativi koja donosi najveće promene u pravima putnika u avio-saobraćaju u poslednjih 20 godina. Nova pravila zamenjuju postojeću regulativu iz 2004. godine i uvode više od 30 novih prava, sa ciljem da se poboljša zaštita putnika i uvede veća odgovornost za avio-kompanije.

Preusmerenje odmah i veće naknade

Nova uredba uvodi obavezno preusmerenje na krajnju destinaciju u najkraćem roku - uključujući letove drugih prevoznika ili alternativni transport poput voza ili autobusa. Ako preusmerenje ne bude ponuđeno u roku od tri sata, putnici mogu sami da organizuju put i dobiju refundaciju i do 400 odsto vrednosti karte.

Foto: Shutterstock

Kod kašnjenja dužih od četiri sata (do 3.500 km), predviđena je naknada od 300 evra, a na dužim relacijama (preko 3.500 km) čak 500 evra za kašnjenja veća od šest sati. Otkazivanja manje od 14 dana pre puta takođe donose pravo na kompenzaciju.

Kompanije više neće moći da se automatski pozivaju na "vanredne okolnosti" kao opravdanje za izbegavanje plaćanja, osim ako dokažu da su preduzele sve razumne mere kako bi sprečile poremećaj.

U slučaju otkazivanja leta manje od 14 dana pre polaska, putnici imaju pravo na kompenzaciju, a avio-kompanije će biti obavezne da im ponude unapred popunjene formulare za podnošenje zahteva – kako bi se administrativna procedura maksimalno pojednostavila.

Kraj praksi sankcionisanja "no-show" putnika

Veoma značajna novina odnosi se na ukidanje kontroverzne prakse prema kojoj putnici gube pravo na povratni let ako nisu iskoristili odlazni.

Foto: Freepik

Prema novim pravilima, putnici koji se nađu u takvim situacijama neće više moći biti odbijeni sa leta bez prava na kompenzaciju.

Nova pravila o pomoći i jasnijim informacijama

Standardizuje se i pravo na pomoć: putnici moraju dobiti obrok, osveženje i smeštaj u slučaju zastoja. Ako se avion zadrži na pisti duže od tri sata – putnici moraju biti iskrcani.

Avio-kompanije su dužne da jasno informišu putnike još tokom rezervacije, a na reklamacije moraju da odgovore u roku od 14 dana. Putnici imaju rok od šest meseci za podnošenje zahteva.

Ručni prtljag više ne bi trebalo da se naplaćuje

EU planira da ograniči proizvoljne naplate za kabinski prtljag – naročito kod niskotarifnih prevoznika. Iako detalji još nisu usaglašeni, očekuje se da će osnovni ručni prtljag postati pravo svakog putnika, bez dodatnih troškova.

Foto: Shutterstock

Evropski parlament bi u drugom čitanju mogao zahtevati da se ovo pitanje uključi kao obavezna komponenta zaštite potrošača, oslanjajući se i na raniju presudu Suda pravde EU, koja je još 2014. godine utvrdila da ručni prtljag čini sastavni deo avio-usluge i da njegova naplata mora biti jasno opravdana i ograničena.

Važi i za putnike sa Balkana – ali ne u svim slučajevima

Iako Srbija i neke zemlje regiona nisu deo EU, nova pravila važiće za sve letove iz EU ka drugim državama, bez obzira na sedište avio-kompanije. Tako će i putnici Er Srbije i Er Montenegra koji lete iz EU uživati sva nova prava.

Za letove ka EU iz zemalja van Unije – prava važe samo ako je prevoznik registrovan u EU.

Kada počinje primena?

Iako je postignut politički dogovor, regulativa mora još da prođe drugo čitanje u Evropskom parlamentu. Ako ne bude izmena, mogla bi da stupi na snagu već 20 dana nakon objave, a puna primena se očekuje tokom 2026. godine.

Ova reforma predstavlja veliki pomak ka pravednijem tretmanu putnika i biće posebno značajna za građane Zapadnog Balkana, koji često koriste aerodrome u zemljama EU. Nova pravila donose više prava, manje neizvesnosti i veću odgovornost avio-kompanija.

(Telegraf Biznis)