Umro jedan od najvećih biznismena u istoriji Amerike: Stvorio je FedEx i zgrnuo milijarde

S. Ž.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP / Profimedia

Fred Smit, osnivač kompanije FedEx i jedan od najuticajnijih američkih biznismena, preminuo je u 80. godini života, potvrdila je kompanija. Čovek koji je revoluciju u brzom transportu robe započeo seminarskim radom na fakultetu, izgradio je FedEx u globalnog logističkog giganta, koji danas isporučuje milione paketa dnevno i zapošljava više od 500.000 ljudi širom sveta.

„Fred nije bio samo osnivač naše kompanije - on je bio njen duh, vizija, vrednosti i temelj. Bio je mentor, prijatelj, marinac, otac i deda. Njegov uticaj osetiće se još decenijama“, poručio je generalni direktor FedEx-a, Radž Subramanjam, u pismu zaposlenima.

Od prosečne ocene do svetske promene

Smit je rođen 11. avgusta 1944. godine u Marks, Misisipi, a detinjstvo je proveo u Memfisu. Kao dete je imao problema s kukovima i kretao se uz pomoć štaka, ali je kasnije postao aktivan sportista. Sa 15 godina naučio je da pilotira i osnovao muzičku izdavačku kuću.

Studirao je ekonomiju i političke nauke na Jejl univerzitetu, gde je 1965. napisao seminarski rad u kojem je izložio ideju o sopstvenoj mreži za brzu isporuku hitnih pošiljki, nešto što je tada bilo nezamislivo bez putničkih aviona.

Profesor mu je, uprkos originalnosti, dao osrednju ocenu.

Ratni veteran sa logistikom u krvi

Po završetku fakulteta, Smit je četiri godine služio kao oficir u američkoj marinci, a boravio je i na ratištu u Vijetnamu. Dobio je dve Purpurne srca, Vijetnamski krst za hrabrost i druge medalje.

Posle vojne službe preuzeo je kompaniju Arkansas Aviation Sales, u kojoj se prvi put susreo s problemom brzog transporta osetljive opreme. Tada mu se vratila ideja sa fakulteta,  i odlučio je da je pretoči u stvarnost.

Rađanje FedEx-a

Federal Express je osnovan 24. juna 1971. godine. Ime je delimično izabrano da bi privuklo pažnju američke centralne banke,  iako posao s njom nikada nije sklopljen. Ipak, ideja je proširena: ekspresna dostava za sve koji ne mogu da čekaju.

Kompanija je startovala iz Memfisa, grada čija je lokacija omogućavala logističku efikasnost tokom cele godine. Prva pošiljka krenula je 17. aprila 1973, kada su 14 aviona isporučili 186 paketa u 25 američkih gradova.

Uprkos ranoj ambiciji, firma je brzo upala u finansijske teškoće. Zaposleni su moljeni da sačekaju s unovčavanjem čekova, a piloti su gorivo plaćali sopstvenim karticama. Smit je u jednom trenutku falsifikovao dokumenta za kredit, ali su ga zaposleni zdušno podržali i zadržali u vođstvu.

Kompanija je prvi put ostvarila profit 1975. godine.

Borba za deregulaciju i rast

Smit je brzo shvatio da mu regulativa sputava rast. Tadašnji zakoni zahtevali su dozvole za svaku novu avionsku rutu i tarifu. Godinama je lobirao u Vašingtonu, a 1977. predsednik Džimi Karter potpisuje Zakon o deregulaciji avio-kargo saobraćaja.

Već dva meseca kasnije, FedEx je nabavio svoj prvi Boeing 727. Kompanija je počela da raste bez ograničenja.

Ekspanzija i uticaj

Do 1983. godine, FedEx je ostvario prihod od milijardu dolara. Usledilo je širenje van SAD, a 1989. kompanija je kupila poznatu avio-kompaniju za teret Flying Tiger Line.

Smit je postao i politički akter - blizak Džordžu Bušu, prijatelj i saborac Džona Mekeina, a Barak Obama ga je 2010. javno pohvalio kao lidera koji razmišlja strateški i dugoročno.

Uloga tokom pandemije i povlačenje iz uprave

Iako nije bio pristalica trgovinske politike Donalda Trampa, FedEx je imao ključnu ulogu u distribuciji medicinske opreme i vakcina tokom pandemije COVID-19. Smit se poslednji put javno pojavio 2020. godine, na okruglom stolu s potpredsednikom Majkom Pensom.

Penzionisao se kao predsednik 2018, a 2022. i kao izvršni direktor FedEx-a.

Zaveštanje jednog čoveka

Smit je često govorio da ga ne zanima lična ostavština:

„Mene interesuje sadašnjost. Ostavština će biti uspeh kompanije“, rekao je za Wall Street Journal 2019. godine.

Ipak, njegova ostavština je jasna - preoblikovao je svet logistike, podigao standarde dostave, i promenio tok moderne ekonomije.

(Telegraf Biznis)