Kineski gigant stiže u SAD: U svakom smislu PORAZIO Starbaks u domovini, sada kreće u osvajanje Amerike

V. K.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Lakin Kafa (Luckin Coffee), brzo rastući lanac koji je, za samo osam godina postojanja , pobedio Starbaks u njegovoj sopstvenoj igri u Kini, sada ulazi na tržište Sjedinjenih Američkih Država.

Prve dve američke lokacije, obe u Njujorku, otvaraju se u ponedeljak što predstavlja novu fazu u takmičenju sa Starbaksom i drugim lancima poput Dutch Bros-a, koji su uspešno stekli lojalnu publiku među pripadnicima generacije Z nudeći pića atraktivna za TikTok po pristupačnim cenama.

Šta je Lakin?

Lakin je osnovan 2017. godine i fokusiran je na mlade korisnike, sa akcentom na prodaju za poneti i bezgotovinsko plaćanje. Njegova pića u Kini u proseku su 30 odsto jeftinija od onih koje nudi Starbaks.

Foto: Shutterstock

Prodajna mesta su minimalistička i nude samo osnovne usluge, što je kompaniji omogućilo brzo širenje uz niže troškove. Takođe, naručivanje je moguće isključivo putem mobilne aplikacije. Slično trendovima u SAD, restorani sve više promovišu mobilne narudžbine i programe lojalnosti, kako bi prikupili korisničke podatke i povećali broj ponovnih poseta.

Ponuda u Lakinu uključuje uobičajene kafe napitke poput hladnih i toplih kafa, matča varijanti, ali i prepoznatljive proizvode poput ledenih kafa sa dodatkom voća (ananas, malina), kao i liniju šarenih “Refresher” napitaka koji kombinuju kokosovo mleko, voćne sokove i hladnu penu.

Kako je nadmašio Starbaks?

Možda najvažnija priča o Lakinu jeste ta što je preuzeo dominaciju nad Starbaksom u Kini. Broj Lakin lokala premašio je broj Starbaks lokacija još 2019. godine, što je kompaniji dalo vetar u leđa za širenje ka SAD.

Foto: Shutterstock

Te iste godine, Lakin je izašao na berzu, ali je već sledeće godine morao da se povuče nakon što je priznato da su finansijski izveštaji bili lažirani. Kompanija je izbačena sa Nasdaqa, a tadašnji direktor i predsednik su otpušteni. Američka Komisija za hartije od vrednosti izrekla im je kaznu od 180 miliona dolara, piše Si-En-En (CNN).

Nakon toga, kompanija se povukla na matično tržište u Aziji, gde danas ima preko 22.000 lokacija u Kini i nekoliko desetina u Singapuru.

Tokom 2023. godine, prihodi Lakina u Kini po prvi put su nadmašili one Starbaksa, što je bio ozbiljan udarac za lanac iz Sijetla, koji se i dalje muči da ostvari pun potencijal na kineskom tržištu. Iako su kružile glasine da Starbaks planira da proda deo svog poslovanja u Kini u okviru strategije restrukturiranja generalnog direktora Brajana Nikola, kompanija je demantovala da su prodavnice u Kini na prodaju.

Iako se Lakinova strategija pokazala uspešnom u domovini, ostaje da se vidi da li će imati isti efekat i u SAD, pogotovo imajući u vidu da Starbaks ima preko 50 godina prednosti.

(Telegraf Biznis)