Najverniji gosti okrenuli leđa Hrvatskoj: Pronašli mnogo jeftiniju destinaciju od Jadrana
Nemci ne žele da propuste letnji odmor u inostranstvu, ali se ove godine sve više odlučuju za tradicionalno jeftinije destinacije poput Bugarske, Tunisa, Egipta ili Albanije. Istakli su to ovih dana u Nemačkom udruženju organizatora putovanja (Deutsche Reiseverband – DRV), najjačem udruženju nemačkih turističkih agencija i turoperatora, napominjući da tokom letnjih meseci očekuju rast broja putovanja za tri posto, međutim, da je prodaja individualno organizovanih putovanja automobilom, vozom ili autobusom u padu od dva posto. A to nije dobra vest za Hrvatsku koja je južnim nemačkim pokrajinama autodestinacija.
Odmor kod kuće
Norbert Fiebig, predsednik DRV-a, u saopštenju je naveo da su TOP 3 najpopularnije destinacije za paket-aranžmane ovog leta ponovo Španija, Turska i Grčka. Najveći rast prodaje u letnjoj sezoni očekuje se kod krstarenja, i to za šest posto, koliko raste i broj prodatih dalekih putovanja tokom leta, a za pet posto je porasla i prodaja putovanja u zemlje istočnog Mediterana. Nakon ranih rezervacija, među nemačkim turistima usledio je period čekanja, pa nemački turoperatori ovog leta beleže primetno povećanje last-minute bukinga. Kada je reč o tim kratkoročnim rezervacijama, potražnja je koncentrisana u popularnim destinacijama kao što su Turska, Egipat, Balearska ostrva i Grčka.
U DRV-u navode i da se za celu turističku 2024/25. godinu, što uključuje i zimsku sezonu od 1. novembra 2024. do 30. aprila 2025, događa sličan scenario kao i leti – prodaja na tržištu turoperatora je u porastu za oko četiri posto. Paket-aranžmani sa uključenim letovima do destinacija poput Grčke i Turske beleže rast prihoda od devet posto, a krstarenja za osam posto. Kod takozvanih kopnenih putovanja automobilom, autobusom ili vozom, kao i leti, tokom cele godine postoji trend pada prodaje od dva posto. Generalno, tržište odmora koje organizuju turoperatori i dalje se razvija bolje od pojedinačno organizovanog tržišta tokom cele turističke godine.
Inače, prema DRV-u, prošle godine je na prvom mestu među nemačkim turistima najtraženija strana destinacija bila Španija, za koju se odlučilo 15 posto Nemaca, druga Italija sa oko 9 posto, a zatim slede Turska, Grčka, Austrija i Hrvatska sa udelom od 3,6 posto. Hrvatska je ispred Francuske, koja je na nemačkom tržištu imala udeo od 3,4 posto.
Kada je reč o trendovima, Nemci su se očigledno okrenuli i odmoru u sopstvenoj zemlji. Podaci nemačkog Saveznog ministarstva privrede i energetike pokazuju da su nemački hoteli i hosteli prošle godine ostvarili rekordnih 496,1 milion noćenja, a trend rasta nastavljen je i u prvoj polovini 2025. godine. Nemački hoteli i drugi veliki pružaoci usluga smeštaja ostvarili su u prvih šest meseci ove godine rekordnih 223,3 miliona noćenja, što je porast od 0,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, i to uprkos padu dolazaka i noćenja stranih gostiju.
U junu je zabeležen oko 12 posto manji promet stranih turista, što se pripisuje činjenici da je prošle godine Nemačka bila domaćin Evropskog fudbalskog prvenstva koje je privuklo veliki broj stranih turista. S druge strane, broj noćenja samih Nemaca porastao je više od 7 posto. Da Nemci ipak slušaju svoju vladu i sve radije troše novac na odmor u svojoj zemlji, pokazuje i podatak DRV-a po kojem je gotovo četvrtina putnika prošle godine letovala u nekoj nemačkoj destinaciji.
Junski skok
Kako u svemu tome stoji Hrvatska, pokazuju poslednji podaci eVisitora. U prvih sedam meseci u Hrvatsku je stiglo oko 1,6 miliona Nemaca, što je tri posto manje, a ostvareno je oko 10 miliona noćenja ili oko dva posto manje. Jun je doneo skok nemačkih dolazaka, zbog rasporeda praznika, dok se jul pokazao kao velika „rupa“ sa sedam posto manje dolazaka i pet posto manje noćenja.
Jul i avgust treba posmatrati kroz prizmu najviših cena, pa se u tom periodu najviše gubi i najviše dobija. Situaciju sa potražnjom za Hrvatskom objasnio je iz prve ruke Martin Misir, čelni čovek nemačkog turoperatora Misir Sonnenlandreisen, koji već drugu generaciju ove preduzetničke porodice dovodi nemačke goste u Hrvatsku. Većina njihovih gostiju dolazi u Dalmaciju, pri čemu su im april, maj, septembar i oktobar veoma važni zbog velikog broja grupa sa programima putovanja i kružnim turama.
"U letnjim mesecima, julu i avgustu, imamo manje gostiju, i to iz nekoliko razloga. Najviše zato što je Hrvatska, zbog ponude, mislim na mali broj all inclusive aranžmana, viših cena u poređenju sa drugim destinacijama, prilično skupa za porodični odmor. Hrvatska je u odnosu na ranije postala znatno skuplja, posebno poznate destinacije poput Dubrovnika, Rovinja ili Hvara. U poređenju sa Turskom, Hrvatska je jasno skuplja, dok je u odnosu na Grčku i Španiju slična ili malo skuplja, zavisno od regije. Tako da, ko želi da uštedi, trebalo bi da odabere manja mesta ili da putuje u Hrvatsku van glavne sezone. Što se tiče brojki u poređenju sa 2024, očekujemo da će 2025. godina biti slična. Verujemo da nećemo imati značajniji porast broja gostiju iz Nemačke" rekao je Martin Misir.
(Telegraf Biznis/Novi list)