Nemci na ivici očaja: Za godinu dana nestalo više od 50 hiljada poslova samo u jednoj industriji

V. K.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Stalni pad zaposlenosti u nemačkoj industriji se nastavlja, a na čelu tog trenda nalazi se automobilska industrija, prema novoj studiji računovodstvene kuće EY (bivši Ernst & Young) zasnovanoj na podacima državnog zavoda za statistiku.

EY beleži da je u periodu od godinu dana izgubljeno oko 51.500 radnih mesta u automobilskoj industriji, što čini 6,7 odsto ukupne radne snage sektora.

To je skoro polovina od ukupno 114.000 industrijskih radnih mesta koja su ugašena u istom periodu.

Fenomen se, čini se, ubrzava: od 2019. godine, pre pandemije kovida, u Nemačkoj je ugašeno oko 112.000 radnih mesta u proizvodnji automobila - skoro polovina njih u poslednjih 12 meseci.

SAD i Kina doprinose otpuštanjima

Prihodi nemačkih industrijskih kompanija pali su za 2,1 odsto u drugom kvartalu 2025, znatno više od ukupnog negativnog rasta od 0,3 odsto. Jedino je industrija elektronike povećala prihode, dok su prihodi automobilskih kompanija pali za 1,6 odsto.

Foto: Profimedia/Cultura RM/RF

Izvoz u SAD, najveće pojedinačno tržište za Nemačku, opao je za oko 10 odsto. Analitičar EY-a Jan Brohriker predviđa da "poboljšanja nisu na vidiku" zbog uvođenja novih, nešto viših carina od strane predsednika Donalda Trampa - 15 odsto na automobile.

Snažan pad izvoza u Kinu takođe pogađa automobilsku industriju. Kina, koja je dugo bila drugo najunosnije izvozno tržište Nemačke, pala je na šesto mesto, sa padom od 14 odsto na godišnjem nivou u poslednjem kvartalu.

- SAD i Kina trenutno su glavni razlog velikih briga. Kinesko tržište je dugo bilo posebno atraktivno za automobilsku industriju zbog ogromnih marži. Ali u međuvremenu se vetar okrenuo, posebno za strane proizvođače: potražnja naglo pada, a prihodi se urušavaju - rekao je Brohriker.

EU i Kina poslednjih meseci vode sopstvenu trgovinsku borbu, naročito oko jeftinijih kineskih električnih automobila, dok sve jača kineska auto-industrija sve više zadovoljava domaću potražnju.

Zašto je Nemačka u centru stezanja kaiša

Velike kompanije poput Mercedes-Benza, Volkswagena, Audija, Boša, Continental-a, ZF-a i Poršea pokrenule su programe štednje i to najčešće u Nemačkoj, a ne u stranim fabrikama.

Foto: Shutterstock

- Nemačke automobilske kompanije i proizvođači delova logično reaguju na tešku situaciju u industriji merama štednje. Masovno smanjenje profita, višak proizvodnih kapaciteta i slabljenje izvoznih tržišta čine velika otpuštanja neizbežnim — naročito u Nemačkoj, gde su bazirani menadžment, administracija i poslovi istraživanja i razvoja - izjavio je Brohriker iz EY-a.

EY prognozira da će pad broja zaposlenih verovatno ostati trajni trend, jer će restrukturiranje i dalje mere štednje nastaviti da dovode do otpuštanja. Takođe predviđa i težu budućnost za mlade inženjere koji završavaju škole i fakultete.

- Automobilska industrija i mašinski sektor zapošljavaju znatno manje mladih nego ranijih godina. Tržište rada za mlade inženjere postaje neugodno, mnogi će morati da se preorijentišu. Videćemo rast nezaposlenosti među visokoškolcima, što se u Nemačkoj već dugo nije dogodilo - rekao je Brohriker.

(Telegraf Biznis)