Ovako od jutros izgledaju prodavnice u Srbiji – nema šanterisanja i panike, uočljivo samo jedno

D. K.
Vreme čitanja: oko 1 min.

Foto: Shutterstock

Od 1. septembra 2025. godine u Srbiji je stupila na snagu uredba o ograničenju marži. Trgovci na više od 20.000 proizvoda iz 23 kategorije – od osnovnih namirnica i mlečnih proizvoda, preko higijene i kućne hemije, do bebi opreme – ne smeju da obračunavaju marže veće od 20 odsto, niti da traže dodatne rabate iznad 10 odsto.

Puni rafovi, nema nestašica

Iako je u javnosti postojala bojazan da će nova pravila izazvati nestašice ili prazne rafove, slika iz jutros pokazuje suprotno.

Foto: Shutterstock

Rafovi su uobičajeno puni, roba je dostupna, a prodavnice funkcionišu normalno. Nema vidljivih znakova šanterisanja ili panične kupovine – potrošače dočekuju uredni i dobro snabdeveni marketi, spremni za kupce koji dolaze da iskoriste snižene cene.

Trgovci pokušali da zaobiđu pravila

Ipak, primena uredbe nije prošla bez trzavica. Prema navodima udruženja potrošača „Efektiva“, deo trgovaca pokušao je da zaobiđe ograničenje marži. Najčešća taktika bila je pritisak na dobavljače da „antidatiraju“ rabate ili povećaju logističke troškove, čime bi se zadržao deo profita uprkos novim pravilima.

Foto: Shutterstock

Država je na to reagovala – uredba je dopunjena tako da se sada ograničavaju i logistički rabati, kao i naknade za manjak i otpis robe. Time je, barem na papiru, zatvorena mogućnost da se uredba izigra skrivenim troškovima.

Šta potrošači mogu da očekuju

Na policama bi ovih dana trebalo da se vide niže cene ulja, mleka, šećera, brašna, voća, povrća, ali i pelena i proizvoda za higijenu. Procene govore da će prosečno pojeftinjenje iznositi oko 15 odsto, a kod nekih proizvoda i više.

Foto: Shutterstock

Za sada, ključna poruka je jasna – prodavnice su pune, šanterisanja nema, a nova pravila zaista donose niže cene.

(Telegraf Biznis)

Teme