Srpski ekonomista za Telegraf nakon najave izgradnje naftovoda sa Mađarskom: "Pitanje je u ovo ratno vreme..."
Planirana izgradnja naftovoda koji bi Srbiju povezao sa Mađarskom i dalje sa sistemom "Družba" izazvala je veliku pažnju javnosti i stručnjaka. Dok zvaničnici ističu geopolitičke i ekonomske benefite, otvaraju se pitanja o dugoročnoj održivosti projekta u svetlu aktuelnih dešavanja u Ukrajini. Tim povodom, portal Telegraf Biznis razgovarao je sa ekonomistom Ljubodragom Savićem, koji je analizirao potencijalne prednosti i izazove ovog ambicioznog infrastrukturnog poduhvata.
Profesor Savić započinje razgovor naglašavajući glavnu pozitivnu stranu projekta:
- Ako se izgradi naftovod u saradnji sa Mađarskom, priključujemo se na 'Družbu'... to znači da bismo imali dovoljno nafte.
On objašnjava da bi Srbija time dobila pristup nafti na "najjeftiniji i najracionalniji način". Osim toga, ovaj krak bi Srbiji omogućio da postane i tranzitna zemlja, dodatno osnažujući njenu poziciju u regionalnom energetskom sektoru.
Sigurnost snabdevanja i diversifikacija izvora
Jedan od ključnih argumenata u prilog izgradnje naftovoda je diversifikacija izvora snabdevanja. Srbija se trenutno u velikoj meri oslanja na Jadranski naftovod (Janaf), koji je povezuje sa Hrvatskom i dalje sa Evropskom unijom. Međutim, kako Savić ističe, ta zavisnost nosi i određene rizike:
- Uvek postoji potencijalna opasnost u slučaju uvođenja nekih sankcija, nesporazuma sa Hrvatskom, sa Evropskom unijom, da se taj krak naftovoda zatvori. Novi naftovod bi stvorio "još jednu mogućnost, dve alternative, to je jako dobro, čime bi se značajno povećala energetska sigurnost zemlje i smanjila ranjivost na potencijalne političke pritiske.
Uticaj rata u Ukrajini: Pitanje vremena i dugoročne vizije
Međutim, optimizam oko projekta zasenjen je ratom u Ukrajini. Nedavna vest o navodnom dizanju dela "Družbe" u vazduh od strane Ukrajinaca izazvala je zabrinutost u Mađarskoj i postavila znak pitanja iznad pouzdanosti ovog pravca. Profesor Savić ne poriče ove izazove, ali ističe da je potrebno sagledati širu sliku.
- Pitanje u ovo ratno vreme, ako gledamo u kratkom roku dok se ne završi rat u Ukrajini, to je onako poprilično veliki znak pitanja - priznaje Savić, ali odmah dodaje:
- Olakšavajuća okolnost jeste što se naftovod neće napraviti za godinu ili ne znam, za kraće od toga, nego trebaće neko vreme... To znači da možemo ipak očekivati kada se to izgradi da će verovatno biti završen rat u Ukrajini, ako ne, možda vrlo brzo.
On naglašava da "svaki rat i kad počne, on u principu mora da se završi", te da je, dugoročno gledano, izgradnja naftovoda "sjajna stvar za Srbiju".
Cena nafte i ekonomska isplativost
Osim sigurnosti snabdevanja, ekonomska korist je nesporna. Izgradnjom naftovoda Srbija bi, u mirnodopskim uslovima, obezbedila najpovoljniju cenu nafte. Savić objašnjava da je transport nafte naftovodima "najjeftiniji način prevoza nafte", mnogo isplativiji od transporta brodovima, posebno Dunavom.
- Mnogo je skuplje brodovima, pogotovo preko Dunava u letnjim periodima, kad je jako nizak vodostaj Dunava, pa onda ne mogu da idu oni veliki tankeri, nego idu oni koji mogu da prođu, to je manja količina, i to onda znači da su veći troškovi prevoza, veća cena nafte - precizira Savić.
Na kraju razgovora, profesor Savić sumira da bi glavni benefit bio eliminacija nestašica i stabilizacija cena, pod uslovom da se "sve ovo završi u Ukrajini, da sve uđe u jednu mirnodopsku fazu". Tada bi "kriterijum odnosa među zemljama, odnosno funkcionisanje kompanija, (bilo) ekonomske, a ne političke, ili sankcije, ili pritisci, ili ko zna šta".
U iščekivanju završetka radova na novom naftovodu, Srbija se nada da će ova investicija ne samo osigurati stabilno snabdevanje naftom, već i doprineti jačanju ekonomske stabilnosti i regionalne pozicije, u nadi da će se geopolitičke turbulencije smiriti.
(Telegraf Biznis)