OVO je NAJSKUPLJI metal na svetu! Nije zlato, nije ni platinum
Rodijum je retki srebrnkasto-beli metal koji već godinama drži titulu najvrednijeg plemenitog metala na svetu – njegova cena višestruko nadmašuje cenu zlata.
Ovaj hemijski element nosi oznaku Rh i atomsku brojku 45. Pripada grupi platinskih metala i u prirodi se nalazi u izuzetno malim količinama – u Zemljinoj kori prisutan je tek u tragovima, svega 0,0002 ppm. Upravo ta oskudnost daje mu posebnu vrednost.
Rodijum je otkrio 1803. godine engleski hemičar Vilijam Hajd Volaston. Tokom ispitivanja rude platine iz Južne Amerike izdvojio je novi metal čiji spojevi imaju ružičasto-crvenu boju, pa ga je nazvao „rhodium“, po grčkoj reči rhódon (ruža).
Zašto je toliko skup?
Rodijum se ne vadi samostalno, već kao nusproizvod pri eksploataciji platinum-a i paladijuma. Oko 80–85% svetske proizvodnje dolazi iz Južne Afrike, dok manji deo dolazi iz Rusije i Kanade. Godišnje se proizvede svega 25 do 30 tona.
Najvažnija primena mu je u automobilskoj industriji, tačnije u katalitičkim konvertorima koji smanjuju emisiju štetnih gasova. Pored toga, koristi se u nakitu (kao zaštitni sloj za sjaj i otpornost belog zlata i srebra), ali i u staklarstvu, elektronici, optici i hemijskoj industriji. Posebno je cenjen zbog otpornosti na koroziju i izuzetne reflektivnosti.
Cena koja daleko nadmašuje zlato
Trenutno se cena rodijuma kreće između 6.700 i 7.400 dolara po trojskoj unci (oko 215.000 do 238.000 dolara po kilogramu). Iako je niža od rekordnih skoro 30.000 dolara po unci iz marta 2021. godine, rodijum je i dalje višestruko skuplji od zlata i platinum-a.
Za poređenje:
- zlato trenutno vredi oko 3.660–3.670 dolara po trojskoj unci,
- platinum oko 1.400 dolara po unci.
(Trojska unca je posebna jedinica mase za plemenite metale i iznosi 31,1 gram, dok obična unca ima 28,35 grama.)
Zaključak
Rodijum je najskuplji metal na svetu – dragocen upravo zato što je izuzetno redak, nezamenljiv u industriji i ključan u smanjenju zagađenja. Dok zlato važi za simbol bogatstva, rodijum najbolje pokazuje koliko tržište ume da ceni ono što je zaista retko i nezamenjivo.
(Telegraf Biznis)