OPREZ! Polovni automobili kriju zamku: Jedna rupa u zakonu otvara put prevarantima
Evropsko tržište polovnih automobila procenjeno je na 635 milijardi evra u 2024. godini, ali i dalje je pod velikim pritiskom prevaranata. Čak 4,9 odsto polovnih vozila imalo je lažnu kilometražu, dok je 40 odsto pokazivalo znakove oštećenja. Procene iz Evropskog parlamenta pre sedam godina ukazivale su na gubitke od 1,31 do 8,77 milijardi evra godišnje, dok novija istraživanja sugerišu da su realni gubici oko 5,3 milijarde evra godišnje, pri čemu mnoge prevare ostaju neotkrivene. Pored finansijskih gubitaka, prikrivanje istorije oštećenja vozila predstavlja stvarni sigurnosni rizik za kupce.
Prevaranti koriste zakonske rupe
Prevaranti na tržištu polovnih automobila koriste evropske zakone o zaštiti privatnosti. GDPR definiše lične podatke vrlo široko, što otežava firmama deljenje podataka o vozilima čak i kada je rizik po privatnost minimalan.
- Kada automobil promeni vlasnika, informacije o njemu počinju da zaostaju, ali legitimni interes potrošača za tim informacijama ne nestaje. To zahteva rešavanje problema fragmentacije podataka i osiguranje da informacije mogu pratiti vozilo kroz promenu vlasništva - ističe Rokas Medonis, izvršni direktor litavskog startapa "carVertical".
Medonis dodaje da je borba protiv prevara u ovom sektoru izuzetno teška jer zemlje ne razmenjuju uvek podatke, a mnogi zapisi o kilometraži ili oštećenjima nikada nisu digitalizovani. Ovo omogućava prevarantima da prikrivaju nepoštenu praksu, što šteti i kupcima i poštenim kompanijama.
I razvijene zemlje skrivaju podatke
Čak i zemlje sa sofisticiranim sistemima za praćenje podataka, poput Nemačke, Italije, Belgije i Holandije, ograničavaju deljenje informacija o izvezenim vozilima. Nemačka godišnje izvozi gotovo 2 miliona polovnih automobila, ali službeni podaci ovu cifru umanjuju za šest puta, pozivajući se na GDPR. Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) upravlja detaljnim sistemom praćenja vozila, ali pristup potpunim podacima ostaje ograničen i ne koristi se u cilju zaštite potrošača.
Belgija i Holandija imaju sisteme poput "Car-Pass", "Nationale Auto Pas" i "RDW", koji značajno smanjuju prevaru s brojačem kilometara na domaćem tržištu, ali takođe ograničavaju pristup podacima za izvezena vozila. Italija ne deli redovno podatke o oštećenjima, čime kupci u drugim zemljama EU ostaju u riziku.
Potreban je jedinstven evropski pristup
Stručnjaci smatraju da EU mora definisati i uskladiti interakciju između Zakona o podacima, Direktive o otvorenim podacima i GDPR-a. Transparentan okvir za pristup podacima o vozilima **na nivou cele EU** mogao bi značajno smanjiti prevaru, povećati poverenje kupaca i podržati ciljeve pravednog digitalnog tržišta.
- Jasna pravila i bolja razmena podataka zaštitit će kupce, podržati pošteno poslovanje i ojačati evropsko digitalno gospodarstvo. Glavno pitanje je – da li je važnije zaštititi podatke koji pomažu kupcima da razumeju stvarno stanje vozila, ili prodavce koji žele da sakriju ključne informacije? - Medonis zaključuje.
(Telegraf Biznis/Poslovni)