AU! Ekonomisti izračunali koliko su Maskove izjave i ponašanje koštale Teslu
Nova studija ekonomista sa Univerziteta Jejl pokazuje ono što su mnogi već naslućivali – politički istupi Ilona Maska direktno su uticali na prodaju Teslinih automobila u SAD. I to ne u simboličnoj, već u značajnoj meri.
Prema istraživanju koje je objavio National Bureau of Economic Research, između oktobra 2022. i aprila 2025. Tesla je prodala između 1 i 1,26 miliona vozila manje nego što bi prodala da Mask nije postao politički polarizujuća figura. Autori studije ovaj fenomen nazivaju „Maskovim partizanskim efektom“ – situacijom u kojoj političke izjave jednog čoveka direktno menjaju tržišnu percepciju globalnog brenda.
Politički zaokret koji košta
Mask je u predizbornoj kampanji za izbore 2024. donirao 300 miliona dolara republikanskim kandidatima, čime je naglo prekinuo dugogodišnju vezu Tesle sa kupcima orijentisanim ka Demokratskoj stranci i politikama energetske tranzicije. Dodatno je izazvao kontroverzu prihvatanjem savjetničke uloge u Trampovom „Ministarstvu za efikasnost vlade“ (DOGE) i javnom podrškom desnim pokretima u Evropi, uključujući nemačku stranku AfD.
Rezultat je bio očekivan – deo levih i zeleno orijentisanih kupaca, nekada najvernijih Tesli, okrenuo se konkurenciji. Brendovi poput Forda, Hyundaija, Toyote i Volkswagena u istom periodu zabeležili su rast prodaje električnih i hibridnih vozila od 17 do 22 odsto, što istraživači direktno povezuju sa Maskovim političkim zaokretom.
Širi efekti na tržište i ekologiju
Smanjena prodaja Teslinih modela usporila je i napredak Kalifornije ka cilju nulte emisije do 2026. godine, budući da Tesla ima ključnu ulogu u elektrifikaciji voznog parka u toj saveznoj državi.
Ipak, percepcija javnosti delimično se popravila tokom 2025. godine, kada se Mask ponovo fokusirao na tehnologiju – razvoj autonomnih vozila, robotaksija i humanoidnih robota – i privremeno prestao sa političkim porukama.
Gledajući napred
Uprkos ovim promenama, globalna prodaja Tesle i dalje je pod pritiskom. Prema dosadašnjim procenama, prodaja bi u ovoj godini mogla da padne još oko 10 odsto, dok brend pokušava da balansira između tehnoloških inovacija i javne percepcije svog kontroverznog lidera.
(Telegraf Biznis/Autoblog.rs)