Luksuz na površini, realnost iza kulisa: Koliko se stvarno zarađuje na kruzerima?
Nasmejano i uslužno osoblje se podrazumeva na kruzerima ali malo ko od putnika zna koliko zapravo zarađuju ljudi koji danonoćno brinu o njihovom komforu. Odgovor nije jednostavan - zavisi od više faktora: položaja na brodu, iskustva, kompanije, ali i visine napojnica koje predstavljaju ključni deo prihoda mnogih članova posade.
Na samom vrhu platne lestvice, očekivano, nalaze se kapetani, čija mesečna primanja mogu dostići i do 18.500 evra. Iza njih slede glavni inženjeri, hotelski menadžeri, glavni kuvari, direktori krstarenja i brodski lekari, sa zaradama koje se kreću oko 9.250 evra mesečno.
Za razliku od rukovodećih pozicija, osoblje koje je svakodnevno u kontaktu s gostima zarađuje znatno manje. Konobari mogu računati na između 860 i 2.350 evra mesečno, u zavisnosti od kompanije i dužine staža, dok se plate kuhinjskog osoblja kreću u sličnom rasponu. U tim profesijama presudan faktor zarade često su napojnice - one mogu udvostručiti ili čak utrostručiti osnovnu platu.
Barmeni i batleri često imaju najviše sreće, jer im velikodušni putnici neretko ostave značajne sume. S druge strane, radnici "iza kulisa"- perači posuđa, čistači ili osoblje u praonici veša - uglavnom ostaju bez tog dodatnog prihoda, osim ako kompanija ne primenjuje sistem kolektivne podele napojnica.
Kratkoročni ugovori i život u ciklusima
Zaposleni na kruzerima uglavnom rade po ugovorima koji traju šest do devet meseci, a plate se isplaćuju mesečno. Nakon završetka ugovora, sledi pauza pre nego što potpišu novi. Takav ritam života, nekoliko meseci rada na moru, pa povratak kući, mnogi članovi posade opisuju kao izazovan, ali i nagrađujući, jer im omogućava da u kratkom periodu zarade znatnu sumu.
Prema podacima Sydney Morning Heralda, međutim, najveće zarade ne ostvaruju oni koji rade na brodovima, već menadžment velikih brodarskih kompanija. Izvršni direktori primaju višestruko veće iznose od svojih zaposlenih.
Jedan bloger koji prati industriju krstarenja navodi i da se plate kapetana značajno razlikuju.
- Novi kapetani često počinju s oko 47.000 evra godišnje, a tek s iskustvom dolaze do viših primanja - piše on.
Život na kruzeru jeftiniji od života na kopnu
Zanimljivo, iako posade često rade naporne i duge smene, mnogi putnici krstarenja nazivaju "najboljom vrednošću za novac" u turizmu. Neki čak tvrde da je "život na kruzeru jeftiniji od života na kopnu" - jer za cenu prosečnog odmora dobijaju višednevni boravak na luksuznom brodu, sa hranom, zabavom i uslugom uključenom u cenu.
Ipak, iza te glamurozne slike krije se svet u kojem su plate i uslovi rada veoma različiti. Dok kapetani i glavni menadžeri zarađuju kao top-menadžeri na kopnu, konobari, kuvari i perači posuđa rade bez prestanka, oslanjajući se na osmeh, strpljenje – i napojnice putnika koji odlučuju koliko će njihov trud zapravo vredeti.
(Telegraf Biznis/Dnevno)